Byggahus.se

Måste mäklare starta budgivning på skambud?

1. L
    Medlem Nivå 6
    Hej.

Har hustet ute till försäljning och det känns som om det ligger lågt i förhållande till området men det kan man ju inte veta innan.

Mäklaren fick ett "skambud" på 400000 under utgångsbudet.
    Vi meddelade att vi inte accepterar detta som bud, dvs inte aktuellt att beakta vid en försäljning.

Idag startade budgivningen med att budgivare 2 gick in med 50000 till, dvs till -350000.
    Jag var inte så imponerad av detta och kontaktade mäklaren som sa att hon måste acceptera och förmedla alla bud. Det är klart.
    Men sen sa hon att när budgivare 2 frågade om det fanns något bud sa hon ja och var det var. Detta tycker jag är helt fel men kan vara så det funkar. Om man lägger ett skambud så startar processen där även om säljaren inte vill och inte accepterar detta?

Ok om budgivningen startar runt utgångspriset.
    Att någon får lägga vad dom vill hur lågt dom vill fattar jag... men inte att processen måste starta med det låga budet. Då kan jag när jag köper hus be en kompis lägga skambud och sen ringer jag och frågar om det finns bud och så startar vi där.

Känner att det påverkar förtroendet lite.
    Tittar folk på utgångspris och sen när budgivning startar så ser det ut som om vi har överprisat.

Kanske finns det någon mäklare eller jurist här som vet vad som gäller. Eller någon som satt sig in i reglerna för budgivning.

Sammanfattat.
    Budgivning startade på ett väldigt lågt bud.
    Vi accepterade inte det budet och meddelade att vi inte vill att budgivning startar med det.
    Mäklare kör på låga budet som start när det pratas med andra intressenter.
    Smådutt bud långt under utgångsbud.

Det kan ju ordna upp sig men är mest irriterad just nu!

Tack på förhand.

2. H
    Moderator · Nivå 25
    Den enda solklara regeln om bud är att mäklaren är skyldig att förmedla alla bud till dig som säljare. Därmot så är det regelmässigt OK att ha i princip vilken policy som helst för hur man presenterar avgivna bud till budgivarna. Utom rena falska bud.

Jag tror dock att framförallt större mäklarkedjor har interna regler för hur budgivningen skall presenteras. Det är möjligt att mäklaren följer en sådan regel. Eller så känner mäklaren på sig att det är bättre att få igång budgivningen även från en låg nivå, än att det drar ut på tiden. Många spekulanter ligger och avvaktar, de räknar dels med att budgivningen blir lugnare om den blir sen, dels att de själva kanske hinner hitta ngt. intressantare innan de börjar buda.

Det har ju framgått i undersökningen i massmedia att flera mäklare kör med bulvaner, inte så mycket för att dra upp buden, som att tvinga spekulanterna att börja bjuda. Dvs. på objekt där mäklaren är säker på att de kommer att få bud ex. 500 000 över utg. bud, så låter de en bulvan lägga första budet, och få igång budgivningen.

3. Axeteg
    Husägare Nivå 2
    Fast budgivningen "startar" på det budet?

Mäklaren har väl en skyldighet att rapportera alla inkommna bud oavsett nivå, detta mot dig som säljare samt för andra spekulanter (?)

Jag tror, och jag säger tror att du som säljare inte kan påverka budgivningen, den du självklart kan göra är att välja att inte sälja till det budet

Redigerat 4 jun 2015 15:13
  4. A
    Medlem · Nivå 18
    Att också beakta är vad utgångspriset är satt till, vilket inte framgår i texten.
    Om utgångspriset är 5 Mkr är i mina ögon 400 kkr lägre inte ett skambud utan att man satt ett ganska rimligt utgångspris, däremot om utgångspriset är 1 Mkr kan 400 kkr kanske ses som ett skambud.
    Men som sagts tidigare så finns det inget generellt regelverk hur en budgivning ska genomföras.

5. L
    Medlem Nivå 6
    Ja mäklaren ska rapportera till mig det är dom skyldiga till.
    Men om det kommer ett bud som är väldigt lågt måste mäklaren rapportera detta till alla andra intressenter?
    Om det ligger under utgångsbud.
    Jag som säljare har ju avfärdat detta budet som lågt och vill inte ha det som startbud.
    @Axeteg näe jag kan inte påverka budgivningen och kommer inte försöka. Mest irriterad på starten där jag känner mig "överkörd" vilket jag kanske ska bli i detta fallet.

@hemmapularen kan vara så att det ansågs bättre att dra igång budgivningen om än lågt så det händer något.

@AndersS. Utgång 2,8. Senaste huset i området 3,65. Innan dess från 3 och uppåt beroende på hus och skick.

Än är det inte över och det kan ju bli bra!
    Förutom att jag blir av med huset :(

Redigerat 4 jun 2015 15:53
  6. T
    Medlem · Nivå 3
    Tanken är ju att utgångspriset ska avspegla marknadsvärdet enligt mäklarens bedömning. Det innebär att det normala bör vara att budandet startar under utgångspriset och det vinnande budet ligger runt utgångspriset.

7. D
    Medlem · Nivå 8
    Om man läser hos mäklarsamfundet så finns det inga klara regler. Det är egentligen säljaren som bestämmer hur den vill göra. Men tror som sagt är praxis är att man redovisar alla bud. Det är ju ändå du som säljare som i slutändan bestämmer vad du vill sälja för.

När jag sålde min lägenhet förra året fick jag också ett tidigt bud innan visning och den riktiga budgivning drog igång. Tackade nej till det så mäklaren tog inte med det och sen vid budgivningen var inte det budet med. Så jag tror att olika mäklar hanterar detta olika.

Tycker gott du kan prata med mäklaren och säga att du är missnöjd med hantering, nu är det väl svårt att göra något i efterhand när budgivningen gått i gång. Bara hoppas på bra bud ändå. Iaf kan du be mäklaren att informera budgivarna att inga bud under utgångspris accepteras så får dom ju komma med nya bud

8. D
    Medlem · Nivå 8
    Skulle nog heller vilja säga att utgångspriset ska vara det säljaren vill sälja för, alltså ska man inte lägga under det. Sen om någon vill betala mer så får dom väl göra det.

9. A
    Medlem · Nivå 18
    Men det avgör intressenten vad man vill betala för fastigheten då fastigheter även säljs under utgångspriset, är vanligt inom områden med många fastigheter till försäljning och få köpare.

10. L
    Medlem · Nivå 8
    Jag har svårt att se att ett bud som ligger 14% under utgångsbudet ska kallas ett 'skambud'.

11. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 17
    Nu har jag inte läst hela tråden men:

* Mäklaren är skyldig att beakta alla bud.
    * Som säljare måste man ha klart för sig att det inte går att bestämma vad man vill ha för huset, man får det markanden vill betala. Man har två val, sälja till det bud man får eller avstå. Har ett antal hus bytt ägare i området nyligen kan marknaden vara tillfälligt mättad, beroende på område.

12. V
    Medlem · Nivå 7
    Det du satt som utgångspris; skulle du sälja om du fick ett bud på den summan? Du kanske tycker det är ett skambud för att du har riktat in dig på att få 5-600 000 över utgångspriset? Så mellan det bud du fick och ditt förväntade pris är skillnaden närmare en miljon?

Om du fått ett bud under utgångspris och mäklaren förmedlar det kan det visa för andra intressenter att det finns intresse; då kan det sätta igång en budgivning och som marknaden ser ut idag kan det mycket väl sluta över utgångspriset. Men allt handlar om vad marknaden säger att huset är värt, inte vad du vill ha, tyvärr.

13. H
    Moderator · Nivå 25
    Frågeställningen i tråden är ju inte primärt om budet är ett skambud eller ej, utan om mäklaren har rätt när hon hävdar att hon är skyldig att presentera detta "skambud" för andra intressenter. Och hon är solklart skyldig att presentera alla bud för säljaren. Men jag är rätt säker på att hon inte har någon formell skyldighet att berätta för andra spekulanter om alla inkommna bud. Det kan ju finnas skäl att ställa sig tveksam även till höga bud.

14. B
    Medlem Nivå 11
    Jag tror Hempularen är på rätt spår. Men du som säljer behöver ju inte sälja till något bud. Inte ens om det är över ett ev "accepterat pris" . Du har rätt att sälja till vem du vill, eller faktiskt ångra dig när du sitter med pennan i handen, rent principiellt.

• Laddar…
  15. H
    Medlem Nivå 4
    Vi fick låga bud när vi sålde och då var våran mäklare tvungen att ge buden till oss men vi gick inte ut med att vi fått något bud , det var bestämt innan vilken nivå det skulle börja på .