"Måste" jag ta bort det gamla svartmöglet?

5k läst  4 svar

1. A
    Medlem Nivå 2
    Frågan är: Då jag strax ska tilläggsisolera vinden med lösull och därmed göra innertaket mer svåråtkomligt, måste jag ta bort (skrubba/tvätta) bort det svartmögel som finns på vinden eller kan jag låta det vara (då jag "vet" att jag har stoppat tillväxten)?

Är det farligt att det finns där? Kan man bli sjuk av det eller är det endast ett estetiskt fel?

Bakgrund:
    Mitt hus är byggt 1965 och hade tidigare vent. enligt självdragsprincipen. Dock så har väl den ventilationen inte fungerat de senaste 25 åren efter det att oljepannan byttes ut mot en elpanna.
    För ca 1 år sen (då jag köpte huset) installerade jag central mekanisk frånluftsventilation som borde stoppa tillväxten av möglet. Jag har utsug i våtrum, trapphus och köksdel samt ventiler i fönster.

2. lastkaj
    Medlem Nivå 8

Re: "Måste" jag ta bort det gamla svartmöglet?

Möglet är en svamp, en levande organism. Det betyder att det faktiskt kan mögla - det låter konstigt, men mögel är en grogrund för mögel.

Även om det inte måste innebära något problem för dig i framtiden, så hade jag tagit bort det när jag hade chansen.

3. D
    Medlem Nivå 3

Vad kan man man "döda" det med då?

http://www.mogelrent.se/ Funkar detta eller finns det andra medel och isåfall var köper man det?

4. Faidros
    Medlem Nivå 10

Det finns något som heter Boracol:
    http://www.lavtox.se/index.htm

Tror jag såg det på Bauhaus.

5. A
    Medlem Nivå 2

Men alla de ställen där man inte kommer åt, som tex snedtaket? Hur gör man där?

Är det inte en "enklare" lösning att byta ut innertaket/råsponten i samband med en takomläggning? Kanske iofs är en kostsam historia...

Boracol, tar det bort svartmöglet? Kommer det försvinna eller måste man skrubba med borste o klorin och sen efterbehandla?

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: