Byggahus.se

Måste jag ha diket tvärs över min tomt?

1. P
    Medlem · 534 inlägg

Prosit

Medlem
    Tacksam för snabba svar på den här frågan - årsmöte på söndag (1/10)!

Jag bor på en hörntomt (dock går tomten ej ut till de två vägarna i T-korsningen) och av något skäl så valde man än gång i tiden att inte dra diket längs huvudvägen utan istället avvika från vägen för att istället gå c:a 10 meter in på tomten. Tomten var vid tillfället ej bebyggd och troligtvis var det berg under marken längs vägen - enligt en granne skulle det ha dragits där, men det blev för svårt.

Det har varit diskussioner tidigare om att gräva ner diket, men tydligen så tyckte tidigare ägare att det var "mysigt med en liten bäck" så det blev aldrig gjort - det går nu istället ner under marken då det skall korsa den mindre vägen i korsningen för att därefter fortsätta under mark.

Jag föreslog vid förra årets vägföreningsmöte att detta nu skulle göras, men fick avslag - vägföreningen skulle inte blanda sig i sådana angelägenheter, hette det.

Vad jag undrar är: har jag någon skyldighet att ha ett dike som skär av c:a 300 m2 av min tomt så att den i praktiken blir obrukbar? (För att inte tala om besväret med ständig skötsel av inloppet till vägtrumman för att grannens brunn inte skall svämmas över igen och orsaka massiv översvämning av grannens tomt och källare.)

Planen är att om jag inte är skyldig att ha detta dike, helt enkelt fylla igen det om inte vägföreningen bekostar nedgrävning av rör. Vägföreningen får dra ett nytt dike någon annan stans, lämpligtvis längs vägen (=utanför min tomt).

2. ylven
    Medlem · Kalmar · 1 578 inlägg

ylven

Medlem

Re: Måste jag ha diket tvärs över min tomt?

Om det inte finns något servitut eller avtal på detta dike så verkar det inte sannolikt att du har skyldighet att ha och underhålla detta dike.

Vad jag har förstått så har man skyldighet att se till att dagvatten från ens egen tomt inte drabbar grannen, men här är det ju snarast frågan om att förhindra att vatten kommer in på din tomt.

Du kanske kan föreslå för årsmötet att de hittar paragrafen varför du ska ha diket, och ifall de inte kommit med den inom en månad (bara som exempel) så anser du dig ha rätt att fylla igen diket. Då kommer det nog att börja brinna i knutarna...

3. P
    Medlem · 534 inlägg

Prosit

Medlem

Hur tar jag lämpligen reda på om det finns något avtal eller servitut gällande detta dike? (Jag har bott där i snart två år och dikesdragningen är mycket längre än så, huset är c:a 5 år och diket var där innan.)

4. J
    Medlem · Halland · 77 inlägg

jjoneil

Medlem

Hej!
    Vad jag har förstått, men jag är absolut ingen expert, måste alla servitut finnas registrerade hos inskrivningsnämnden för att vara giltiga vid försäljning av tomt. Om du tittar på ditt eget köpekontrakt så ska eventuella servitut stå med när du köpte tomten, jag antar från vad du har skrivit att ni byggde nytt. Om det inte står med i köpekontraktet kan du ju ringa till inskrivningsnämnden, alla servitut är så vitt jag vet offentlig information.

Lycka till!

5. P
    Medlem · 534 inlägg

Prosit

Medlem

OK, det står bara "Förmån Väg" som servitut på pappren.

Vi byggde inte huset utan köpte det när det var knappt tre år gammalt.

6. ylven
    Medlem · Kalmar · 1 578 inlägg

ylven

Medlem

Förmån väg betyder att det är ni som har en servitutsförmån att använda en väg. Om det är en skyldighet för er, så står det som "Last".

7. B
    Medlem · 5 828 inlägg

1. Servitut kan finnas registrerade hos både tingsrätt och lantmäteri.  Kolla båda!

2. Om servitut belastar din fastighet till förmån för annan att leda dikesvatten medför detta INTE skyldighet för dig att underhålla diket.  Servitutet innebär "bara" en rätt för betjänad fastighets ägare att ha dike på din mark, att utnyttja det på sina villkor, och att på sin bekostnad underhålla det.

3. Möjligen kan tvistighet uppstå ifall man anser att också DIN fastighet betjänas av diket, och att du därför är skyldig att bidra till underhållet.  Men vad som är rätt och fel på den punkten verkar inte vara något praktiskt problem i ditt fall.

Eftersom du verkar vara beredd att med egna medel fylla igen diket, har jag ett tips:  Föreslå att motparten bekostar betongrör!  Då borde ni bli ense över en kopp kaffe.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.