Byggahus.se

Måste jag ansöka om bygglov till mitt uterum??

1. A
    Medlem Nivå 1
    Hej, bor i kedjehus, altanen ligger mot grannens vägg, finns redan ett uterum nu , men bara tak.

Tänkte glasa in allt o göra det lite längre, måste jag ha bygglov för detta, eller räcker det om min grannen skriver på att hon godkänner detta??,

Ska bli ungefär 4 meter långt o 3,3 m brett, men det kommer aldrig att synas för grannen, så det kommer ju inte störa på nåt sätt.

Vad tror ni?

Mvh Micke

2. H
    Moderator · Nivå 25
    INglasning av uterum hart jag för mig är bygglovspliktigt unewr alla omständigheter. Så läbnge man bara bygger ett tak på max 12kvm OCH minst 4,5 m från gränsen så behövs inget lov. Men här skall du bygga väggar då behövs bygglov.

3. A
    Medlem Nivå 1
    Hej, okay Tack, vad händer om jag struntar i bygglovet?, här där jag bor bryr sig ingen om nåt sånt eftersom det inte syns.

/micke

4. H
    Moderator · Nivå 25
    Om det upptäcks inoim 10 år så kan du åka på straffavgift plus kostnaden för att söka bygglov. Om det dessutom avslås så kan du få riva uterummet.

I praktiken tror jag att det är rätt vanligt att man slipper påföljd om man genast söker bygglov i efterhand när det upptäcks, alternativt river det om myndigheten låter förstå att bygglovet inte kommer att godkännas. Straffavgiften tror jag att de mest tar till om man trilskas.

Efter 10 år så kan de inte ålägga dig att riva det, eller ta ut straffavgift, men du kan fortfarande då tvingas att söka bygglov (och betala för det), men det får då inte avslås.

5. E
    Medlem Nivå 1
    Bygger du väggarna högre än 1,8 m så ska du ha bygglov.
    Det bästa är väl att ha god relation med grannarna och kunna tänka sig att de skulle kunna göra lika mycket som du själv utan att du skulle klaga. De flesta ärenden misstänker jag kommer till kännedom genom skvallrande grannar som hämnas.

Lycka till!