Måste heltäckningsmattan vila innan läggning?

720 läst  13 svar

1. janwide
    Medlem · Nivå 8
    Ska lägga in en heltäckningsmatta, köpt på Bauhaus. I instruktionen står det att man ska lägga ut mattan i rummet och låta den vila ett dygn innan man lägger in den. Är detta nödvändigt? Vi har haft mattan hemma ett dygn ihoprullad i plasten som vi fick den levererad i.

2. M
    Medlem · Nivå 12
    Står det så, så ska den göra det :) det är säkert gör att den ska jämna ut sig.

• Laddar…
  3. Peter2400
    Medlem · Nivå 18
    Men orka:)
    Jag har lagt in ett par mattor, men aldrig orkat vänta, men visst det finns säkert fördelar med att vänta.

4. M
    Medlem · Nivå 12
    Det går säkert utmärkt i de flesta fall, men jag ser nog några problem som kan bli om man lägger en kall och styv matta och sedan fäster den, t ex att den blir bubblig eller svårmonterad.

Men jag är ju ingen mattläggare heller :)

5. janwide
    Medlem · Nivå 8
    Nu ligger den på plats! Inga som helst problem än så länge.

6. sir_daniel
    Självbyggare · Nivå 13
    Vår vilade... medan vi la den, ser bra ut 5 år senare (behöver kanske en klädseltvätt för att bli fluffig där vi går)

7. M
    Medlem · Nivå 12
    Det är säkert en säkerhetsåtgärd från tillverkaren att man ska göra så.

Om man föreställer sig att man rullar ihop mattan i 20C rumstemp, låter den ligga i ett iskallt lager och sedan rullar upp den medan mattan fortfarande är kall så kommer ju de plaster/gummin (eller vad det nu är på baksidan) som finns i mattan att vara ganska hårda.
    Det gör säkert att det finns risker för sprickor eller att mattan är för styv för att ”flyta ut” jämnt på golvet.

I praktiken går det antagligen ganska bra men det känns sällan tryggt att på ett sånt här forum råda folk att inte följa tillverkarens instruktioner även om konsekvenserna är ganska små :)

Gött att den är på plats!

8. M
    Medlem · Nivå 12
    Och för att få bort all rödbetssallad, sås och sånt som kommer ut ur små barn :crysmile:

Finns verkligen en baksida av heltäckningsmatta ibland (vi har det i tv-rummet)!

9. sir_daniel
    Självbyggare · Nivå 13
    Valde det i vårt sovrum, tv-rum... aldrig!

• Laddar…
  10. M
    Medlem · Nivå 12
    OM man ska ha det i tv-rum så kan jag iaf rekommendera att man tar med en våtdammsugare för mattvätt i budgeten :)

• Laddar…
  11. janwide
    Medlem · Nivå 8
    Jag kommer tillbaks med en uppdatering om fem år :crysmile:

12. janwide
    Medlem · Nivå 8
    En månad efter läggning ser det fortfande toppenbra ut. Ingen rödbetssallad spilld heller. Men å andra sidan har vi inte passerat jul så...

13. M
    Medlem · Nivå 12
    Vänta bara, snart ligger du där med köttbullesmörgåsen i sängen och spiller :D

• Laddar…
  14. Dowser4711
    Renoverare · Nivå 7
    Anlitade en granne som är mattläggare med 40+ års erfarenhet att lägga en rätt komplicerad matta i hallen nere.
    Den mattan tillbringade inte många minuter hemma hos oss innan den var färdiglaggd...
    Men även om läggningen gick ruggigt fort så har den hållit och är fortfarande perfekt i alla kanter etc. 5 år senare.
    Så det verkar inte vara någon hård regel det där med ett dygn i samma rum. :)
    (Visst, den bör väl hålla ungefär rätt temperatur och fuktighet, men *så* djäkla noga verkar det inte va.

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: