Byggahus.se

Måste få berätta

1. S
    Medlem · 50 inlägg

Stefan_Stroemberg

Medlem
    Hej!

Jag måste bara få berätta om en kul grej jag fick reda på i fredags. Jag och min familj har för avsikt att bygga en större altan med tak samt bygga ut garaget. I samband med detta kontaktade jag min kommuns (Håbo) byggnadsnämnd och frågade vilka regler som gällde för min detaljplan.

Svaret jag fick var att just min tomt (den enda i hela området) tillhörde ett äldre lantbruksområde varför ingen detaljplan existerade. Detta gör att jag (enligt dem) "får bygga som jag vill". Inga bygganmälan eller byggnadslov krävs. Helt suveränt!!! ;D

Jag blev mycket överraskad då området i övrigt består av en större mängd kedjehus och fristående villor varför jag självklart trodde att min tomt hade en detaljplan.

Ha en trevlig helg!

Med vänlig hälsning

Stefan i Bålsta

2. Immobil
    Medlem · Blekinge · 10 147 inlägg

Immobil

Medlem

Re: Måste få berätta

:surprised: Ett tips! :surprised: Begär att få detta skriftligt. 8) Tjänstemannen/kvinnan kan ju ha fel. ???
    Om du begär ett skriftligt utlåtande så tar de bättre reda på vad som gäller. ;)

3. E
    Medlem · Stockholm · 2 365 inlägg

Eld

Medlem

Begär skriftligt! Tjänstemännen (eller myndigheterna) har inget som helst ansvar för muntliga uttalanden. De kan säga hur mycket fel som helst utan ansvar!

4. Immobil

Immobil

Medlem

Tyvärr, kan även du ha fel. :surprised: Tufft, men så är det! Bevisbördan är fruktansvärd svår. Muntliga avtal är lika mycket värda som skriftliga.
    Jotack, hur ska du kunna bevísa det? ??? Begär skriftligt svar! Detta gäller även kontakter med t.ex. :pskattemyndigheten :p.

5. H
    Medlem · 1 109 inlägg

Min farbror är nitisk byggnadsinspektör på Håbo kommun, jag måste fråga honom om detta verkligen kan stämma, återkommer nästa vecka med svar ;)

6. Immobil

Immobil

Medlem

:surprised: Spänningen är olidlig! :surprised: ;D

7. U
    Medlem · 92 inlägg

Ulf

Medlem

Kan inte så mycket om just bygglov men om juridik har jag vissa baskunskaper. Det tj.mannen har sagt är i sig inte ett ingånget avtal men har naturligtvis ändå ett visst värde. Du har enligt svensk lag rätt att spela in ett samtal med en myndighetsperson utan att tala om det, (denna rätt har du inte mot en privatperson). Om du inte vill väcka en sovande bjorn eller så......

Om det senare visar sig att du får ett beslut med helt motsatt innebörd så kan det finnas goda chanser till att kräva kommunen på skadestånd, ett faktum i sig som ger en varning till kommunen att det kan bli dyrt för dem att ändra inställning.

8. S
    Medlem · 50 inlägg

Stefan_Stroemberg

Medlem

Hej igen!

Kan tillägga att de svar jag har fått av kommunen är via e-post.

Jag har faktiskt frågat dem om flera saker, nedanstående är en del av mailen (då min tomt är cirka 1400 kvm och cirka hälften består av skog passade jag på att fråga om avverkning också):
    ---------------------------------------------------------------------
    Hej Stefan,
    Enligt vad jag kan se av våra detaljplaner är din fastighet inte detaljplanelagd.

Med vänlig hälsning

XXXXX XXXXXXXXXXXX
    Bygg- och miljöassistent /
    Miljö- och tekniknämndens sekreterare
    Hej Stefan,

Jag ber om ursäkt att jag inte svarat på ditt mail på en gång. För att jag
    skall kunna ge dig ett komplett svar måste jag dock få be att få återkomma.
    Jag behöver rådfråga en av mina kollegor som idag är borta. Jag hoppas
    kunna återkomma med ett svar på måndag.

Med vänlig hälsning

XXXXX XXXXXXXXXXXXX
    --------------------------------------------------------------------
    Hej Stefan,

Nu har jag rådfrågat en kollega, och det som gäller för din fastighet i och
    med att den inte är planlagd och heller inte samlad bebyggelse är följande:
    Du får bygga en inglasad veranda och bygga till garaget utan att behöva
    anmäla eller ansöka om lov för det.

Lycka till.

Med vänlig hälsning

XXXX XXXXXXXXXXXXX
    Hej Stefan,

Ursäkta att det dröjt. Om skogen ligger på din tomt har du rätt att avverka den eftersom ingen plan föreligger.
    Lycka till!

Med vänlig hälsning

XXXXX XXXXXXXXXXXXX

Dock håller jag på och försöker få ett fullständigt svar på exakt vad det innebär att tomten inte är detaljplanelagd.

Med vänlig hälsning

Stefan

9. Jesca_j
    Medlem · Västerbotten · 3 025 inlägg

Jesca_j

Medlem

Skriv ut och spara mailen som bevis om dom skulle trilskas i framtiden.

Dessutom är väl kommunen tvungna att arkivera kopior på alla brev dom får in, även e-brev.

(Även svaren dom skickar ut borde ju därmed sparas....dock är jag inte helt säker på detta)

10. Immobil

Immobil

Medlem

Mycket bra förslag, instämmer till fullo! ;)

11. P
    Medlem · 548 inlägg

Kan man inte bara gå in sitt stadsbyggnadskontor och begära få en kopia på stadsplanen på "sitt" närområde/kvarter?
    Behöver ju inte berätta att man äger fastighet där.

12. H
    Medlem · 1 109 inlägg

Ok, erkänner väl att jag ljög igår då :-[

Men jag skulle inte ställa en liknande fråga på forumet och samtidigt nämna vilken kommun det gäller.......men du kanske var steget före och ljög först......hmmm.. :-/

13. N
    Medlem · 40 inlägg

newport

Medlem

Den enes bröd, den andres .....
    Jag hålller på att gå taket över Håbo kommun!

Men visst får du ut detaljplanerna över ditt område, det är bara och sticka upp på kommun och hämta, dom kopierar medans du väntar!

Där lär du ha svart på vitt, och inte springer dom och ändrar detaljplanen i brådrasket, den jag har är från 63, något uppdaterad 76 (man tillät permanentbostad) 93 ville man uppdatera men detta avslogs pga rådande ekonomiska läge...i den sitter jag och får inte bygga sluttningshus i sluttning, men en enochenhalvplanare höst upp på åsen går bra....

14. S
    Medlem · 50 inlägg

Stefan_Stroemberg

Medlem

Jaså, dom kan vara lite svåra att ha att göra med. :(
    Själv bor jag just uppe på Åsen (vilket främst märks när man tittar på radon-mätprotokollet). ;)

Mvh/Stefan

15. N
    Medlem · 40 inlägg

newport

Medlem

Det är väl kanske mest nuvarande stadsarkitekt som är där på konsultuppdrag 1 dag i veckan, han har uppenbarligen bara uppdraget att se till så att detaljplanerna följs, han har vissirligen bemödat sig att åka ner till min tomt (som för övrigt har en egen liten ås, eller är det kanske en drumlin...) i Hagviken och kolla, han tycker mitt hus är utmärkt anpassat till miljön men släpper han igenom den? nä! att det ligger ett sluttningshus där i dag som jag river struntar han blankt i!
    Från en frustrerad Calle som nu ritar om huset så att det är en enplanare med källare, fast egentligen ett sluttningshus!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.