Måste det verkligen vara kakel bakom badkar om det är ordentligt fuktspärrat?

3k läst  2 svar

1. T
    Medlem Nivå 2
    Jag har ett minimalt badrum, 170x150cm, i bostadsrätt som skall totalrenoveras (ner till tegelvägg och upp)

I dag sitter där ett inkaklat stålbadkar 170x70 cm, 47 cm djupt, som tar upp halva badrummet.

Det är ett orginalbadkar från1948 då huset byggdes. Hopplöst slitet och omöjligt att hålla rent men OTROLIGT SKÖNT!!!!

Jag har föreslagit att reemaljera badkaret för återanvändning, men enligt renoverarna är det för stort. Det får inte plats när nytt kakel skall sättas.

Idag står liksom kaklet på kanten av badkaret. Enligt dem måste väggen brevid /bakom badkaret kaklas. och då försvinner ju några viktiga centimetrar

Efter vad jag läst på detta forum skall ju inte kaklet i sig fungera som fuktspärr, så nu börjar jag oroa mig för att de inte litar på sitt eget sätt att fuktspärra.

Måste det verkligen vara kakel bakom inkaklat badkar?

Tom

2. J
    Medlem Nivå 15
    Egentligen behövs det nog inte. Men keramiken skyddar tätskiktet från mekanisk åverkan, och säkert till viss del också mot eventuell korrosiv effekt hos rengöringsmedel och annat. Den springande punkten här är nog att i och med att tätskiktssystemet är testat och godkänt just som ett system med tätskikt, fix och keramik, så tror jag inte leverantören lämnar någon garanti för tätskiktet om det inte kläs. Jag tror inte heller försäkringsbolagen skulle vara helt medgörliga om det nu skulle bli något problem med tätskiktet bakom badkaret.

3. T
    Medlem Nivå 2
    Tack för svaret och jag förstår principerna... men.... badrummet har ju fungerat i 60 år. Leverantören nu vill inte ge mer än 20 års livslängd på renoveringen.

Någonting är konstigt!!!!

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: