Vi ska bygga hus och vill gärna ha massiva furugolv i huset. Vi har dock blivit avrådda från att lägga ett massivt golv i ett modernt hus med betongplatta och golvvärme. Är det någon som har erfarenhet av detta och som även kan berätta hur ni la in golvet, med Elastilon etc?

Mycket intressant fråga, den bumpar jag lite då jag är i samma tankar...

Vill gärna ha massivt golv på vår platta med vattenburen golvvärme ingjuten. Som jag förstår det så kan man dubbellimma rappgos trägolv för flytande läggning och slipper då skruva och riskera söndrig golvvärme. Man vill ju inte helst lägga spånskiva att skruva i då det blir lite svårt för värmen att ta sig igenom både spånskiva och massivt golv (beroende på tjocklek så klart). Jag hoppas kunna göra såhär om någon inte avråder mig:

* isolerad platta med ingjuten vattenburen golvvärme
* ångspärr
* grålumppapp
* 22mm massivt trägolv, furu, dubbellimmad

Som jag förstår läggningsanvisningar på Rappgo så är det bara att köra på med dubbellimning istället för bygelläggning eller skruvning mot spånskiva... Någon som inte håller med? Vi vill gärna att det blir springor eftersom vi har det i hela vårt gamla sekelskifteshus med originalgolv.

Länkar som jag hittat:
http://www.rappgo.se/1.0.1.0/35/tragolv_golvvarme_utg_2-2005.pdf
http://www.rappgo.se/sv/laeggningsanvisningar-limgolv/laeggningsanvisningar-limgolv.php

Eftersom massiva trägolv isolerar rätt bra så går ju det mesta av värmen neråt. Det finns bättre värmesystem för massiva trägolv.

Menar du att t.o.m. 22mm golv utan spånskiva mellan golv och platta är för tjockt? Vad finns det i så fall för fler alternativ förutom 14mm klicklamellgolv? Förutsättningen är som sagt en välisolerad platta med ingjuten golvvärme.

Hej Jonas,

kolla även in Siljans furugolv. Även de rekommenderar en form av klistermatta när man inte kan skruva fast golvet i reglar. Och visst är det så att ju tjockare golvet är desto sämre funkar det tillsammans med golvvärmen, men hör med leverantören av golven vad de säger. Jag pratade med Siljans kontaktperson för Stockholmsområdet och han hade furugolv i sitt hus med golvvärme. Dock hade han luftfuktare som han använde på vintern. Jag har också själv varit i hus som har furugolv och golvvärme och de golven såg ut att må bra, och kallt var det inte heller i husen. Dock vet jag inte om de golven var skruvade eller limmade. Om det inte är något problem för er att få springor mellan brädorna så skulle jag satsa på furugolv med golvvärme.

För vår del blev det tyvärr inte furugolv. Vi vågade inte gå på det valet eftersom vår husleverantör då skulle friskriva sig allt ansvar för golvet.

En del lägger ett flytande spånskivegolv på betongen och skruvar golvplankorna/brädorna i detta.
Man kan därmed välja om man vill gjuta in golvvärmen i plattan eller lägga den i spånskivan, eller i tunn frigolit under spånskivan.

Tack för tipset om Siljans golv, det ska jag kolla upp. Vilken husleverantör var det som inte gillade idéen med furugolv på golvvärme? Var det något speciell konstruktion de inte gillade eller var det rent generellt? Det låter ytterst krångligt med avfuktaren tycker jag...

Spånskiva och tunna golvbrädor kanske inte är så dumt... men jag enbart dubbellimning som Rappgo föreslår verkar enklare. Det borde bli tunnare och lättare för värmen att ta sig igenom tycker jag. Eller förseglar limningen på något sätt som gör det svårare för värmen jämfört med spånskiva + skruvat golv...?

Ska kolla upp det med några golvtillverkare och försöka reda ut lite. Förhoppningsvis kan de vara objektiva och inte bara försöka sälja golv.

på ett bygge jag var på så la man först åldersbeständig plast på golvet och sen remsor av nått gummiliknade material där skruvraderna var, tanken var att gummit skulle täta hålen som blev i plasten. Man använde någon typ av betongskruv, räckte att förborra genom bräda och ner i betongen, sen skruva man.

Tror det var baseco golv

nino skrev:
på ett bygge jag var på så la man först åldersbeständig plast på golvet och sen remsor av nått gummiliknade material där skruvraderna var, tanken var att gummit skulle täta hålen som blev i plasten. Man använde någon typ av betongskruv, räckte att förborra genom bräda och ner i betongen, sen skruva man.

Tror det var baseco golv
Tack för tipset! Låter som en ganska bra ide förutom att jag är lite tveksam i grunden till att skruva i närheten av slingorna.

Jag pratade med Rappgo i veckan om deras massiva spontade 22mm furugolv. De sa att har man upp till 15m2 som man ska lägga massivt så kan man lägga golvet flytande med dubbellimning. Över 15m2 så rekommenderar de flytande spånskiva att skruva i ELLER att limma direkt mot underlaget med ett lim som även fungerar som fuktspärr (gärna med en primer för säkerhets skull först). Jag har 25m2 att lägga... Glömde faktiskt fråga vad som händer med golvet om man skulle vara olydig och dubbellimma 25m2. Är det bara risk för springor så är det bara bra eftersom det är det vi är ute efter. Får kolla vidare...

Pratade med Rappgo igen. Om man dubbellimmar deras vanliga spontade 22mm massiva furugolv över 15m2 så tar de inte ansvar för ökad springbildning (tror inte det var facktermen de använde...) och att golvet kan släppa (Har 25m2). Det senare är lite otrevligt men springorna är bara bra. Jag har inget emot att skruva fast en bräda vart 10:e år eller så. Den där gummimattan skulle man ju kunna lägga i förebyggande syfte.

Hur är det att limma ett golv mot underlaget? Är det knepigt eller fixar en hyfsat händig det? Blir det inga springor så är det ju inte bra dock...

• Gilla
_Nybyggaren_
  • Laddar…
Har aldrig limmat själv men varit på byggen och där har oftast snickarna limmat och lagt ( iof är det riktigt duktiga killar)
limmet är dyrt, men man drar istortsett ut lim med en tandspackel ( kolla vilken du ska ha tillöditt golv o underlag) och lägger ner brädan och knackar ihop, får väl ha bra distanser mot väggarna och sätta dom vid reglar.

hur du ska få glipor vete 17... Det vill ju de flesta inte ha :)

Lånar denna lite jag med.

Ska lägga stavparkett i hela huset, 2 våningar.
Bottenplan är mint dilemma Där är det betong med gjuten vattenburen golvvärme, så jag vågar inte skruva i något där.

Hittar inget bra svar för just stavparkett mot betong. Bortsett ifrån 0.2mm plasten och grålumppapp. Sen vet jag inte alls hur jag ska gå vidare. Någon som har förslag?

Har nu kommit fram till att jag har 2 alternativ:

Alternativ 1: Lägga 2 lager med plywood, flytande och med överlapp/ompopp, som jag inte fäster fast i plattan.
Och sedan spikar stavparketten.
Fördelar:
* Det blir mer svikt och troligen lite skönare att gå på.
* Lättare att lägga
Nackdelar:
* Bygger för mycket, 16+7+7+2=32
* "Isolerar bort" golvvärmen
* Dyrare

Alternativ 2: Prima och sedan limma golvet.
Fördel:
* Bygger inte så mycket
Nackdel:
* Troligen svårare att lägga
* Ingen svikt
* Tar längre tid att färdigställa

Vad tror ni?

Och om det nu blir att jag ska limma, behövs det något mer än att jag primar/fuktspärrar golvet samt vilket lim rekommenderar ni?

Har aldrig hör talas om att man limmar trägolvet mot betongplattan.
Går det verkligen? Hur jämn är betongen?

Nu skall jag vara lite politiskt inkorrekt, men:
Problemet är ju golvvärmen.
Själv har jag i mitt fyra år gamla hus ingen golvvärme.
Golvet (Kährs bokgolv) ligger på ett underlag av asfaboard.
Det verkar vara lagom mjukt för att svälja ojämnheter i underlaget, och isolerar bra mot stegljud.
Under asfaboarden ligger en fin betongplatta utan värmeslangar.

Men hur värmer ni huset kanske du undrar?
Minsta modellen av Mitsubishi Electrics luft/luft värmepump.
Men den går bara november till mars. Hörs inte med sin 19 dB innerdel.
Men några dagar i värmeböljan i juli fick den kyla lite.
Hur ordnar ni det mer er golvvärme :)

Dels på forumt här har folk limmat, samt så har jag hittat info om det på andra sidor samt rådfrågat en golvläggare.

men jag vet inte vilket alternativ som blir bäst

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.