Byggahus.se

Massivt trägolv

1. R
    Medlem Nivå 4
    Förslag mottages gärna på
    massivt trägolv som ska ligga på platta med golvvärme.
    Vad kan man få tag på billigt men ändå bra kvalitet?
    Ask är snyggt men ack så dyrt 990kr/m2 hos golvaffär´n här.

2. D
    Medlem Nivå 9

Re: Massivt trägolv

Av egen erfarenhet kan jag inte rekommendera massivt trägolv på golvvärme. Även fast vi isolerat ytterväggar och mellanbjälklag ordentligt så sipprar det knappt fram någon värme alls ur plankorna. I princip är frånvattnet lika varmt som tillvattnet. Det kanske fungerar bättre på betongplattan.
    Men visst är det snyggare med massivt trägolv så jag skulle nog göra samma misstag igen om jag hade chansen.  ;)
    Furu är billigast men också tråkigast. Om du behandlar det så blir det mer spännande.

mvh
    David

3. H
    Medlem Nivå 3

Kan man inte såpa furugolv tror det heter det när golvet blir typ vitlaserat.Är det någon som förstår vad jag menar? :)Det är väldigt snyggt i allafall

4. D
    Medlem Nivå 9
  5. H
    Medlem Nivå 2

Har fått för mig att man aldrig ska lägga massivt golv på golvvärme... Har jag fel??? Det spricker väl lätt för att golvet inte kan röra sig...

// Erik

6. D
    Medlem Nivå 9

Har fått olika svar på det. Jag tror att det är ok så länge man inte brassar på för varm framledningstemperatur.

mvh
    David

7. B
    Medlem Nivå 6

Det funkar med golvvärme under trägolv, massiva eller parkett spelar mindre roll. Däremot går det inte att trycka igenom hur mycket värme som helst, man kan behöva komplettera med vanliga element om det är riktigt kallt ute eller om isolering nedåt är svag. Dessutom isolerar mattor och möbler rummet invändigt och minska därmed uppvärmningseffekten. Tunna golv hindrar värmen mindre än tjocka plankgolv.
    Vissa träslag är dock mindre lämpliga över golvvärme t.ex. bok och lönn som rör sig mer än andra. Allmänt blir springorna mellan golvbrädorna större på vintern om golvet läggs över golvvärme. Tycker man att det stör kan man alltid välja smalare tiljor eller lamellparkett. Men det är ju en viss känsla att gå på ett oljat massivt trägolv medgolvvärme under.
    Asken låter dyr, kolla priser på nätet också. Bra massiv ask i natursortering går att köpa för cirka 600 kr/m2 i Sthlm. :)

8. KarlXII
    Medlem Nivå 11

Till syvende sist är ju frågan: Är det kallt i rummen där du har trägolv med golvvärme?
    Många med golvvärme blir besvikna för att golven inte är varma. Sanningen är ju att de är precis så varma som behövs för att temperaturen i rummet överensstämmer med den valda temperaturen på termostaten.
    I ett välisolerat hus krävs det inte speciellt mycket tillskottsvärme för att hålla temperaturen, speciellt när det är folk hemma med sin värmeåtergivning plus alla apparater och lampor som är igång.
    Golvvärme är egentligen som skönast i en gammal isolerad kåk. :)

9. G
    Medlem · Nivå 14

Förr använde man trä på grund av dess isolerande egenskaper, nu ska det leda värme och dessutom bara åt ett hål. Värme i luften stiger alltid upp men i fasta material? För mej känns det som om träet ska brytta mot några av fysikens lagar för att att fungera ovan golvvärme. Men det fungerar tydligen utmärkt för er som har det.
    gaia

10. C
    Medlem Nivå 4

När vi skulle bygga Sävsjö för 5 år sen var de tvunga att extrakolla med Siljan om det verkligen funkade. Och vad jag förstod var väl inte trägolvsfabrikanterna så glada åt golvvärmeutvecklingen, men de vill ju inte sluta sälja sina golv... så visst, det GÅR ju. Men deras stackars trägolv får utstå trä-plågeri.

Och när man, som jag, föredrar massivt så vill man gärna tro på att det funkar. Värt att chansa, lite sprickor är ju charmigt... ett furugolv ska ju inte inte vara perfekt... osv. Även om man intellektuellt förstår att det inte kan vara idealiskt.

Fanns det snygga alternativ till golvvärme skulle jag välja det. (Finns det inga kreativa entreprenörer med kapital och kunskap?)

Men när man inte vill ha radiatorer och inte laminatgolv (och inte klinker i vardagsrum, sovrum osv) - då får det lov att gå! Som en kompromiss...

11. B
    Medlem Nivå 6

Väremtransport i trä bryter inte mot någon naturlag men visst har trä bra isoleringsegenskaper. Alla material leder värme åt alla håll. Golvvärmen värmer ju både golvet och grundern, vare sig man vill eller inte.
    Det går överföra mer värme om man öka vattentemperaturen/ effekten i värmekablarna. Men då blir golvet betydligt varmare, särskilt på undersidan. Golvbrädorna kommer då torka och krympa med större springor och rörelse som följd. I så fall är det bättre att minska golvtjockleken inklusive ev. undergolv.
    Golvvärme tillsamman trägolv räcker till komfortvärme, dvs. varma fötter, men klarar inte av hela uppvärmningsbehovet i alla lägen. Å andra sidan måste värmen vara på året runt om inte klinkers eller laminatgolv skall kännas kalla när man stiger upp på morgonen :)