Byggahus.se

Massivt trägolv på CC80

4k läst  7 svar

1. H
    Medlem Nivå 4
    Jag skulle vilja lägga in ett massivt furugolv på ovanvåningen. Mitt problem är att vi har lita varierande avstånd i bjälklaget mellan CC 70 och CC 80. Det gamla golvet som låg var ett furugolv 34 mm tjockt (Då vi rev lite innerväggar har nu rummet blivit större och därför kan jag inte använda det gamma golvet.) nu verkar det vara svårt att hitta 34 mm tjocka golv. Och de flesta golven verkar som mest klara av upp till CC 60.

Jag kan tänka mig i princip 3 löningar:

Alternativ 1 Regla upp tätare typ CC 40, men då vet jag inte riktigt hur jag ska fästa dessa reglar. Ena änden skulle jag ju kunna fästa i ytterväggen men andra änden finns intet att fästa i här går ju de andra reglerna in under innerväggar och vilar mot hjärtväggen en en bit in men dit når jag inte.

Alternativ 2 Lägg ett undergolv av spånskiva, men även här verkar det vara problem med att det är mer än CC 60. Fast det kanske bara är om man ska anse att undergolvet ska räkans som bärande. Skulle jag tex kunna lägga in golvskivor 22 mm och t.o.m. skarva dem mellan reglarna och därpå lägga ett 30 mm furugolv och totalt anse att golvet är bärande?

Alternativ 3 Lägg ett undergolv av råspont Väldigt likt alternativ 2 men istället för spånskiva lägga ett lager råspont av gran tex. 22 mm och där på ett furugolv 30 mm? Känns mer "äkta". Eller kommer råsopntplankorna att kupa sig med tiden eller på annat sätt röra sig så det inte blir ett jämnt golv?

Eller är det någon som har ett ännu bättre alternativ?

2. Solvskaftet
    Husägare · Nivå 6
    Hej vi hade gammalt furugolv 27 mm som också var trasigt som låg på ~ cc 1000, det jag gjorde var att skruva reglar på de befintliga och kom på så vis ner till strax över 800 vilket blev helt ok och mindre svajigt än vad golvet var innan då glasen klirrade i skåpen.
    Beställde nytt strukturborstat från baseco 25x135 mm detta var för två år sen och då stod det att det var ok med cc 800, hittar dock ej informationen nu men maila dom och kolla.
    Med de nya reglarna så slipper man palla upp när man lägger det nya golvet också.

För övrigt så hittade jag vid ett annat tillfälle spontade golvbrädor hos den lokala byggvaruhuset som var 27 mm så kanske ni kan laga det trasiga golvet?

3. Solvskaftet
    Husägare · Nivå 6
    ... det jag skulle komma till var att jag rev upp ett trasigt golv, behöll de plankor som var hela och sen kompletterade med nya. Sen slipa och behandla.

4. H
    Medlem Nivå 4
    Tack för svaret

Intressant lösning, vilken dimension var det på reglarna ny skruvade på? Då tänker jag på både bredd och djup för att undvika för stora moment. Ett problem med denna lösning är dock att vi har värmerör som går ganska nära en av reglarna med CC 800.

Jag hittade följande information på Baseco hemsida (http://www.baseco.se/wp-content/uploads/2011/02/montering_sv.pdf)

"Vid läggning av 25 mm golv på regel c/c 600 mm, får ändskarven skarvas mellan reglarna. "

Och har står det ju faktist inte att man max får ha C/C 600 mm utan att vid cc 600 kan man skarva mellan reglerna så det kanske inte är så farligt med cc 800.

Relaterad fråga heter det CC 800 eller CC 80 egentligen gillar jag att man relaterar till mm men jag tycker ofta att man iaf i tal säger CC 60 om menar 600 mm.

5. Solvskaftet
    Husägare · Nivå 6
    Har testat både 45x195 och 45x120. Den lägre dimensionen på bottenvåningen då det befintliga taket nere i källaren begränsade höjden. Originalbjälklaget är från 1926 och hela stockar på 100x220 så egentligen så vill man ju bara få så pass mycket stöd för golvet så att nedböjningen inte blir märkbar när man går.
    På ovanvåningen kan man bokstavligen stå och hoppa utan att man märker något. Dimensionen 195 är beräknad att klara ett tungt golv på ett 6 m långt bjälklag med stöd vid 4 m dvs tre upplag. Så jag har med andra ord överdimensionerat då de gamla bjälklaget också tar upp kraft.

Du kan räkna ut dimensionen för ett bjälklag på http://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering

Bör dock påpeka att jag inte är utbildad byggare utan tycker bara om teori och försöker använda sunt förnuft! :D

D.S. Jag brukar säga 600 har nog inte hör någon hantverkare säga 60 bara jag själv som gör det ibland...

Redigerat 16 sep 2014 21:51
  6. gadu^
    Medlem Nivå 11
    Tror ni inte att alternativ 2 skulle fungera? Har man har CC70-80 och skruvlimmar 22mm spontad golvspån och sen lägger 30mm furugolv (spontad och skruvad?) på detta... Lär ju tåla en riverdancefest anytime. Bygger lite mycket i höjd, men det kanske är så farligt?

7. nino
    Renoverare · Nivå 18
    om du ska peta i fler reglar så sätt en kortling mellan golvreglarna som du skruvar den nya regeln i, använd ev balkskor

8. C
    Medlem · Nivå 14
    Kolla med lokala bygghandlen, de rikitga typ Optimera, Bejjier och Woody, dom har kontakter till hyvlare som kan hyvla upp grövre furuplank.
    Kostnadsmässigt landar det nog på samma nivå om 27mm furu plus golvspånet/m2. Men det känns ju lite bättre med äkta rakt igenom.

Har du funderat på golvvärme också?

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka