Byggahus.se

Massivt trägolv på betong, dåligt underarbete av golvläggaren..

1. Flipadip
    Medlem Nivå 1
    Har i min lägenhet anlitat en golvfirma för att lägga ett massivt trägolv(tiljor med not & spont) limmat direkt på betongen.
    Innan arbetet gjordes det väl tydligt att alla ojämnheter i underlaget, dvs betongen skulle åtgärdas vilket det till "viss del" har gjorts.
    MEN, på en yta i hallen där tidigare hantverkare lagt nytt avlopp i betongen så finns det nu en plätt (typ 1m lång och 50cm bred) där de sviktar och knarrar/gnisslar för jävligt.
    Just den ytan va det väldigt uppenbart att de behövdes en del jobb på underlaget för att det skulle bli jämnt och jag såg att golvläggaren faktiskt hade spacklat där men att det nu ändå blivit dåligt.

Nu till själva frågan.
    Golvläggaren vill åtgärda detta genom att ta upp enskilda tiljor mitt i golvet vilket vad jag förstår det som det enda rimliga är då att han kommer kapa dessa på vardera ände och på så sätt klippa not/spont till tiljorna intill.
    Golvläggaren har lovat att resultatet varken skall gå att se eller för den delen höras och allt skulle bli bra men jag är orolig för att detta är en "quickfix" för att de ska behöva göra så lite som möjligt?
    Känner mig orolig för att detta om ett par år kanske orsakar problem med resning eller något annat.
    Sett ifrån mina ögon så är det tur i oturen att denna yta ligger i det närmaste slutet på golvet innan ytterdörren där en liten bit klinker skall läggas(vilket inte är gjort ännu) varav det borde va tämligen enkelt(åtminstone bättre utgångsläge än om det va mitt i vardagsrumsgolvet) att ta upp även de intilliggande tiljorna(ca 1½ m2) och då få det gjort ordentligt med spackling etc?

Känns som att om jag har lagt 100 000+ kr på detta golv så ska det bannemig inte få bli något halvdant resultat..

Finns det några golvläggare här som kan ge råd på hur detta normalt sett går till och vad jag bör kunna kräva av golvläggaren ifråga om åtgärd?

Det finns mycket golv kvar så det är bara arbetstiden samt lim/spackel som firman får stå för att åtgärda detta.

Tack på förhand!