1 189 läst · 2 svar
1k läst
2 svar
Massivt trägolv och Lim
Hej!
Nybörjare här, som är i golvträsket.
Jag påbörjar snart en renovering i ett tegelhus från 1901 och planerar lägga nytt golv. På 90 talet gjordes en renovering då man rev ut befintligt golv, och lade 10 mm spån och plastmatta uppepå ett brädgolv (utan spont). Eftersom golvet har dalar på vissa ställen på -2cm mätt mot högsta punkt (ca 3 m från topp) så vill vi göra en avjämning innan golvet ska in. Så till frågorna:
Jag påbörjar snart en renovering i ett tegelhus från 1901 och planerar lägga nytt golv. På 90 talet gjordes en renovering då man rev ut befintligt golv, och lade 10 mm spån och plastmatta uppepå ett brädgolv (utan spont). Eftersom golvet har dalar på vissa ställen på -2cm mätt mot högsta punkt (ca 3 m från topp) så vill vi göra en avjämning innan golvet ska in. Så till frågorna:
- Grundidén har varit att lägga ett massivt trägolv, men då budget inte har utrymme för att gå ner och göra jobbet i bjälklaget så ser alternativet ut att vara flytspackling. Med spacklad yta går skruvning av golvet bort, och därmed kommer dilemmat: är det värt att lägga ett massivt trägolv flytande, eller kan man räkna med problem?
- Om vi går för parkett istället, hur mycket rörelse kan vi då räkna med? Önskan har varit att i så fall minimera storlek på golvlister samt inte ha trösklar. (man måste ha nån sorts expansionsfog ändå mellan rum?)
- Är handspackling av dalarna ett alternativ alls, eller blir det inte bra? och då med Flytande parkett eller massivt golv lagt uppepå.
- Och frågan som fick mig hit egentligen. En golvleverantör av massiva trägolv (som vi nog inte övervägt använda men rimmar på Koelven) hävdar att deras golv går att limma mot underlaget, något som alla hantverkare jag pratat med hävdar inte går utan att sprickor kommer uppstå. När jag ställer leverantören frågan om detta, hur det kan rekommenderas trots att branchen verkar avråda från metoden, så hänvisar de till limtillverkaren. Vad stämmer här egentligen?
"Grundidén har varit att lägga ett massivt trägolv, men då budget inte har utrymme för att gå ner och göra jobbet i bjälklaget så ser alternativet ut att vara flytspackling"Kofötterna skrev:
Hej!
Tack!
- Grundidén har varit att lägga ett massivt trägolv, men då budget inte har utrymme för att gå ner och göra jobbet i bjälklaget så ser alternativet ut att vara flytspackling. Med spacklad yta går skruvning av golvet bort, och därmed kommer dilemmat: är det värt att lägga ett massivt trägolv flytande, eller kan man räkna med problem?
- Om vi går för parkett istället, hur mycket rörelse kan vi då räkna med? Önskan har varit att i så fall minimera storlek på golvlister samt inte ha trösklar. (man måste ha nån sorts expansionsfog ändå mellan rum?)
- Är handspackling av dalarna ett alternativ alls, eller blir det inte bra? och då med Flytande parkett eller massivt golv lagt uppepå.
- Och frågan som fick mig hit egentligen. En golvleverantör av massiva trägolv (som vi nog inte övervägt använda men rimmar på Koelven) hävdar att deras golv går att limma mot underlaget, något som alla hantverkare jag pratat med hävdar inte går utan att sprickor kommer uppstå. När jag ställer leverantören frågan om detta, hur det kan rekommenderas trots att branchen verkar avråda från metoden, så hänvisar de till limtillverkaren. Vad stämmer här egentligen?
-Vad hade du tänkt göra i bjälklaget som får dig att tänka att det är dyrare än att flytspackla?
-Om det redan finns ojämnheter kan dessa tyda på en felaktig dimensionering av golvbjälkar något som inte blir bättre av den extra vikten av spacklet samt att spacklet riskerar spricka pga ovan nämnda underdimensionering( spekulation från min sida då jag inte vet vare sig spännvid elr dimension på dina golvbjälkar)
"Om vi går för parkett istället, hur mycket rörelse kan vi då räkna med? Önskan har varit att i så fall minimera storlek på golvlister samt inte ha trösklar. (man måste ha nån sorts expansionsfog ändå mellan rum?)"
-Rörelsefog är ett måste oavsett valet av parkett eller massivgolv (trä är ett levande material) och hur mycket det rör på sig beror helt på hur stort golvets totalyta blir, dessa är vanskligt att tumma på då riskerna att golvet reser sig är väldigt stora.
"Är handspackling av dalarna ett alternativ alls, eller blir det inte bra? och då med Flytande parkett eller massivt golv lagt uppepå."
-På underlaget du ovan nämnt skulle jag inte rekomendera det.
Och frågan som fick mig hit egentligen. En golvleverantör av massiva trägolv (som vi nog inte övervägt använda men rimmar på Koelven) hävdar att deras golv går att limma mot underlaget, något som alla hantverkare jag pratat med hävdar inte går utan att sprickor kommer uppstå. När jag ställer leverantören frågan om detta, hur det kan rekommenderas trots att branchen verkar avråda från metoden, så hänvisar de till limtillverkaren. Vad stämmer här egentligen?
-Golvet går med största sannolikhet att limma frågan är ju om det gör det i ditt fall. Att golvtillverkaren provat olika infästningsmetoder i sitt labb betyder att inte dessa metoder går att tillämpa överallt eftersom det är förutsättningarna hemma hos dig som måste diktera valet av metod. I detta fall skulle jag då lita mer på hantverkarna då dessa troligtvis har bättre möjlighet att undersöka, se och bedöma hur det ser ut hos dig. Att de hänvisar till limtillverkaren är bara ännu ett tecken på att dom i är oförmögna att avgöra huruvida det skulle fungera just hemma hos dig och det är troligtvis bara ett billigt sätt att bolla över ev ansvar på limtillverkaren utifall det skulle bli ett mindre lyckat resultat.
Tack för feedback och raka svar!
Tror jag fick svar på det mesta. Angående bjälklaget, så var väl tankegången att korrigera höjdskillnaden på reglarna med nya reglar skruvade i de befintliga, jag har förstått det som att det är en metod som används. Huset är från 1901 så misstänker att det inte är underdimensionerat utan att det bara är tiden som haft sin gång.
Angående kostnaden så baserade jag det på att entreprenören som varit här menade att om
De öppnar upp golv och reglar inte sitter cc60 så kan det bli massor av arbete och kostnaden dra iväg. Därav önskar jag helst korrigera höjden ovanpå befintligt undergolv på något vis (2 cm lägre på lägsta mot högsta över 3 m) för att sen lägga massivt trägolv på det. Mest för att jag önskar göra det själv och inte känner mig snickarvan nog att ta upp undergolvet och ta mig an vad jag än finner där under
Tror jag fick svar på det mesta. Angående bjälklaget, så var väl tankegången att korrigera höjdskillnaden på reglarna med nya reglar skruvade i de befintliga, jag har förstått det som att det är en metod som används. Huset är från 1901 så misstänker att det inte är underdimensionerat utan att det bara är tiden som haft sin gång.
Angående kostnaden så baserade jag det på att entreprenören som varit här menade att om
De öppnar upp golv och reglar inte sitter cc60 så kan det bli massor av arbete och kostnaden dra iväg. Därav önskar jag helst korrigera höjden ovanpå befintligt undergolv på något vis (2 cm lägre på lägsta mot högsta över 3 m) för att sen lägga massivt trägolv på det. Mest för att jag önskar göra det själv och inte känner mig snickarvan nog att ta upp undergolvet och ta mig an vad jag än finner där under