Byggahus.se

Massivt trägolv i sommarstuga.

1. dadid
    Medlem Nivå 7
    Jag är i valet och kvalet gällande golvlösning i den sommarstuga, jag just projekterar.
    Jag skulle gärna vilja ha vitpigmenterat fyrugolv i hela huset utom i våtrummet.

Är det lämpligt att lägga 22mm plank utan golvspånskiva i ett ouppvärmt hus?

Sen har vi ju det där med byggskedet oxo.
    Det är allt lite opraktiskt att inte ha nåt golv att stå på..

Hur bör jag göra?
    22 mm golv utan skiva eller
    14 mm golv på skiva?

2. J
    Medlem Nivå 1

Re: Massivt trägolv i sommarstuga.

Jag tycker att 22mm furugolv är det rätta för dig.
    Förutsatt att du har 60 cc mellan reglarna.
    Köp färdigtorkat och skruva i varje regel.
    Det blir billigare och enklare oxå, det brukar gå köpa 2 sortering till rätt pris ca 200kr/m2
    Själv brukar jag lägga baseco trägolv och har alltid blivit nöjd.

MVH
    Johan

3. dadid
    Medlem Nivå 7

Blir inte fuktrörelserna ENORMA i ett dylikt golv
    med tanke på att huset står ouppvärmt under vinterhalvåret?

/Dadid

4. KarlXII
    Medlem Nivå 11

Nä, jag tror att det blir finemang med plankgolvet.
    Vi rev ett fritidshus från början på 60-talet när vi byggde villan. Det huset hade ett såpat plankgolv och faktum var att golvet var nog det finaste på det huset.
    Huset stod ouppvärmt på vintrarna...

5. Bob_the_builder
    Medlem Nivå 9

Man har ju byggt hus så i alla tider, även fritidshus, så det blir knappast några problem.

6. H
    Medlem Nivå 8

En bekant lade in sådant torkat golv i sin sommarstuga, det bågnade upp sig i en vid båge till hösten........

Jag kan inte svara på hur väl spikat/skruvat/limmat det var !

7. dadid
    Medlem Nivå 7

Ja, frågan är om man inte får lägga det med hjälp av bladmått så att man tillåter en liten glipa mellan varje planka..

8. J
    Medlem Nivå 4

Massiva trägolv läggs med fördel under vinter/tidig vår. Låt golvet ligga och "anpassa" sig innan det fästs. Ju längre, dest bättre.

9. dadid
    Medlem Nivå 7

Japp, visst är det fukten som är boven i dramat, min fråga rör egentligen fuktrörelserna i nämnda hus under nämnda användning. För tvivelsutan varierar fukthalten mer i detta hus än i ett permanent bebott hus.

mvh

David

10. M
    Medlem Nivå 6

Bara man inte lägger laminatgolv i ett ouppvärmt hus, det blir som ett tvättbräda av fukten. :-[

11. B
    Medlem Nivå 6

Att lägga ett massivt furugolv som tillverkats industriellt i en ouppvärmd sommarstuga kan leda till omfattande problem. Golvet är för torrt för att passa den ouppvärmda tiden. En bra lösning är därför att göra som Dadid säger att använda en distans vid läggningen, ca 1 mm behövs för till ett 140 mm golv för att minska knarr och bågning. Alternativt kan man låta golvet ligga och svälla några veckor under hösten/vinter utan plast och sedan skruva fast det.

Hur mycket golvet sväller beror på luftfuktigheten i huset på vintern. Denna beror i sin tur på utomhusklimatet, vilket är fuktigt (ca: 90-100% RF) och kallt samt eventuell uppvärmning. I praktiken kan man kolla på temperaturskilnaden mellan inne och ute. En skillnad på 5 grader ger cirka 70% relativ luftfuktighet inomhus om det är under 5 grader ute. En skillnad på 10 grader ger ca: 50% RF och 15 grader 35%. Trägolv brukar tillverkas för att klara ett klimat på 35-55% RF med ett medel på ca: 40%.