Hej! Jag har börjat lägga golv, som tyvärr är lite fuktigt. Så antar att det kommer krympa några procent och bli glipor om nåt år. Undrar om jag kan förbereda på nåt sätt för att kunna trycka ihop det sen? Väggarna kommer jag spika så golvet ligger under är planen.
Golvet är furustockar som legat barkade på tork i drygt två år. Trodde de var helt torra, men icke. Hur som helst sågade jag upp det i 30mm och hyvla ner till 28. 90% e kärnfuru. Sen har jag fräst 6.35mm not med överhandsfrös och skivat upp 5mm fjäder av resterna från stockarna, så spånten är inte helt 100. Det jag oroade mig mest för va att jag struntade i rikthyvling. Men verkar ha sågat dem rakt på bandspågverket så det blir ok.
Golvet är furustockar som legat barkade på tork i drygt två år. Trodde de var helt torra, men icke. Hur som helst sågade jag upp det i 30mm och hyvla ner till 28. 90% e kärnfuru. Sen har jag fräst 6.35mm not med överhandsfrös och skivat upp 5mm fjäder av resterna från stockarna, så spånten är inte helt 100. Det jag oroade mig mest för va att jag struntade i rikthyvling. Men verkar ha sågat dem rakt på bandspågverket så det blir ok.
Det kommer att dra ihop sig, även om du slår ihop. Sen det med rent kärnträ, Ska inte skriva gubben på väggen, men när det torkar till ordentligt så har det en tendens till att vilja spricka och vrida sig, men krymper inte som ytveden. Men stark är det. Ska du skråspika så går det inte att göra något åt springor som kan bli. Du får lägga golvet och vänta 1 år och se hur det rör sig, kan gå att lägga en not, men har inte gjort det själv.
Tänker att jag spikar fast det om ett år. Mest fundering om det är nåt jag borde göra nu när jag lägger golv och väggar för att det ska bli enklare att trycka ihop. Tror inte det kommer slå sig så mkt. Jag bedömer ju varje stock individuellt och lägger snitten på bästa vis. Torrsprickor finns redan, tänkte jag kan gå över med lim, spån och sandpapper sen. Eller sätta barnen på detJ jonaserik skrev:Det kommer att dra ihop sig, även om du slår ihop. Sen det med rent kärnträ, Ska inte skriva gubben på väggen, men när det torkar till ordentligt så har det en tendens till att vilja spricka och vrida sig, men krymper inte som ytveden. Men stark är det. Ska du skråspika så går det inte att göra något åt springor som kan bli. Du får lägga golvet och vänta 1 år och se hur det rör sig, kan gå att lägga en not, men har inte gjort det själv.
Inte spika nu, det är bra. det finns nog inget att förbygga något med, en liten risk som kan bli. är att brädorna kan börja vicka och det kan slamra lite när man går på dom. Nog bara gilla läget. Till sist blir nog en omgång med stora slipmaskinen.
Hur är det enklast att slå ihop golvet nör det torkat? Kilar? Kofot? Domkraft? Om jag inte lämnar utrymme mot väggen antar jag det är ok då det kommer bli utrymme i torkprocessen? Och att jag sen tar bort ett par innerpanelbrödor för att komma åt att trycka ihop? Bra att höra om jag tänker fel då jag inte gjort sånt hör tidigare. Så jag inte skapar framtida problem nu mer än nödvöndigtJ jonaserik skrev: