Byggahus.se

Massivt golv - hur lägga

1. J
    Medlem Nivå 6
    Ska lägga en massivt golv som ska skruvas på reglar. Tanken är att det ska gå in i garderoben.
    Om jag börjar att lägga golvet i sovrumet, hur gör jag då när jag kommer till garderoben
    Måste man börja i garderoben och sovrummet samtidigt? För om jag börjar i sovrumet och kommer till garderoben (en planka som går rakt in i garderoben från sovrumet) så blir det ju konstigt. Då går det inte fortsätta för man skruvar ju i fjädern.

A= Garderob
    B=Sovrum

2. R
    Medlem Nivå 5
    Börja från andra hållet, då löser det sig väl?

• Laddar…
  3. J
    Medlem Nivå 6
    ja, tänkte först att jag inte skulle det för att man kommer in genom dörren där, och att den sista kapade plankan ligger där. Men du har rätt, jag börjar från andra hållet. Blir mycket enklare. Tack

4. T
    Medlem · Nivå 9
    Vid massiva trägolv brukar vi vända brädorna vid dörröppningar , ungefär som vid frisläggning , så golven kan röra sig fritt från varandra utan tröskel , allt du behöver är en överhandsfräs och ett klyvbord, där du ändrar riktning på golvbrädan vid dörröppningen fräser du bara en ny not och sågar till en lösfjäder.
    Sedan kan du måtta dig in till en ny start i nästa rum och skruva allt från rätt håll, då blir även golvet som en helhet, utan trösklar.

• Laddar…
  5. T
    Medlem · Nivå 9
    Hitta en bild på hur vi gör, nu är rummet även lagd med fris, men principen är det samma med ändrad riktning på golvet vid öppning , det gör att massiva trägolv kan röra sig utan att vara beroende av det andra rummet, då massiva trägolv rör sig mycket.
    Det är mitt hus och finns inga trösklar bara till badrum. snyggt och enkelt att göra samt ett gediget hantverk:)
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    sovrum.jpg

6. J
    Medlem Nivå 6
    Snyggt! tack för tipset

• Laddar…