Byggahus.se

Massivt furugolv - ojämt underlag

1. T
    Medlem · 27 inlägg

Tirre

Medlem
    Ska lägga in nytt massivt furugolv på det befintliga idag eftersom det är förstört. Men märkte igår att undergolvet nog inte är 100% jämt. Hur gör man då? Måste man lägga lamellparkett? Nu ligger en matta limmad med lump överst, behöver jag ta bort den?

2. Johan Gunverth
    Diversearbetare · Göteborg · 8 220 inlägg

Johan Gunverth

Diversearbetare

Re: Massivt furugolv - ojämt underlag

Du måste ha lumppapp under bräderna annars knarrar det.
    Om du skall skruva/spika golvet kan du bestämma VAR du skall skruva/spika och sedan sadla upp golvet till jämn nivå längs de linjerna.

3. Wigert
    Medlem · Stockholm · 731 inlägg

Wigert

Medlem

Jag lade ett massivt furugolv i förra lägenheten, på ett gammalt och ojämnt undergolv. Under det nya lade jag korksmulepapp, som tar upp ojämnheterna bra. Golvet skruvades så det blev väldigt bra slutresultat

4. M
    Medlem · 498 inlägg

Mangelito

Medlem

Vad är lumppapp för något? Är lite i samma situation. Några brädor vid fd. vedspis i rummet ligger ca 0,5 cm högre. Kommer iofs jämna av detta med stämjärn innan golvläggning. Jag hade bara tänkt lägga ett lager vidpapp, vilket en golvläggare tipsade om.

5. N
    Medlem · 1 445 inlägg

Niq

Medlem

Jag har lagt 34 mm tjockt grangolv på dom gamla orginalgolvbjälkarna från 1800 talet. Dom var inte exakt jämna eller raka men resultatet har blivit väldigt bra. Man måste bara se till att skruva golvbrädorna där dom bär på golvbjälkarna annars så dras dom ner för långt.

6. Johan Gunverth
    Diversearbetare · Göteborg · 8 220 inlägg

Johan Gunverth

Diversearbetare

Lumppapp består av flockad bomull och kan närmast beskrivas som mjuk och sladdrig papp. Oftast blågrå till färgen. Det finns säkert syntetiska material att ersätta med, men om du nu skall lägga riktigt plankgolv skall du väl ändå satsa på äkta material?

...samma material som i sedlar, för övrigt ;D

7. M
    Medlem · 498 inlägg

Mangelito

Medlem

Funkar det inte likabra med 3mm golvfoam?

8. P
    Medlem · 115 inlägg

PeterF

Medlem

Har hört att foamen tappar effekt med tiden?
    Trycks ihop på nått vänster.. kan någon bekräfta?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.