Ska lägga in massivt furugolv från Södra interiör 14mm. Motsvarande golv på byggmax kan enligt dem läggas flytande medan Södra skriver att det absolut ska skruvas och inte limmas.

Jag har 32mm upp till trösklar (efter att ha slitit bort 3 lager linoleummatta) jag kan således få in en tunn skiva golvspån eller plywood. Däremot mot parketten i vardagsrummet kommer det att bli en höjdskillnad vilket jag inte gillar. Sen köpte jag golvet för att det var billigt, med konstruktionsplywood så dubbleras ju nästan kostnaden för golvet vilket inte är så kul.

golvspån lite billigare än plywood men fortfarande en kostnad jag gärna slipper.

Jag bor tre våningar upp och har betonggolv i lägenheten. Kan man fästa med spik/skruv direkt i betongen eller är lim och flytande bättre i så fall? Rummen är mindre än 15 m2 så jag är inte så rädd för rörelser, däremot är ju golvet lite slaget och jag undrar om det blir bra utan fast förankring.

synpunkter?

Kan man kanske regla upp golvet med någon väldigt tunn regel direkt på betongen?

Svårt att få in lummpappen då kanske...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.