Någon som antingen är duktig på furugolv eller ännu hellre har erfarenhet från liknande problem och fått till en bra lösning hoppas jag kan hjälpa mig.

Golvet har inte bara reellt värde det har också affektionsvärde, då det är min pappa som gjort det från träd till färdigt golv.... men såhär går det inte ha så något radikalt måste göras.

Fakta: Golvet är ett massivt furu-plankgolv som limmats utan spont kant i kant med "vanligt vitlim för vinterbruk" sk trälim vinter. Golvet är flytande samt helt är ofixerat. Tjocka golvsocklar tar upp rörelserna ifrån träet på tre av sidorna den sista sidan möter ett klinkerrsgolv idag med endast med mjuk siliconfog emellan. Ändträet på alla plankor ligger under socklarna dvs "flytet" sker från mjukfogen mot klinkersgolvet och ut mot en vägg där golvet alltså sväller in under sockeln. Golvet är lackat med vattenbaserad golvlack i ett antal lager.

Golvet är ca 5x5,5m och består av plankor ca 100-120mm breda samt ja vad blir det i tjocklek en 22mm golvskiva i spån plus en limmad klinkerplatta på det är samma tjocklek bode väl bli 30mm ungefär. Det ligger i ett fritidshus som kallställs större delen av vintern dvs används bara några få helger under vintern. Uppvärmning i stugan är elradiatorer samt öppen spis. En sak som försvårar fixering på en sida är att golvet sett ovanifrån ser ut som ett stort L där läppen på L:et är ca 100x60cm. det är mot den utan som klinkersgolvet möter.

Kort historik på problemet: För några år sedan gjordes missen att hålla ca 5-7 grader varmt under vintern vilket gjorde att golvet reste sig som hanvsvågor och sprack i flera fogar så nu ligger bara flytande öar kvar.. inte snyggt och inte skönt att gå på men det vore synd att kasta ut det för att lägga nytt laminat eller annat trist golv.

Mina funderingar: Vad är vettigast?
Förslag/fundering ett: Skall jag bara försöka limma ihop dessa öar, vilket inte blir så enkelt... att få press på åt alla håll blir svårt men det borde nog gå med kilar och kanske spännband... det finns då inga tvingar som når... det blir inte helt lätt... skall jag i så fall använda polyuretanlim eller skall jag fortsätta med samma limtyp dvs vitlim eller något annat lim?

Om lösningen ovan görs skall jag då fixera=skruva fast den långsida som möter klinkers-golvet med mjukfogen eller skall jag hålla ner den med en mötande t.ex. mässinglist fäst i det fasta golvet(klinkers) för att hålla ner trägolvet även på denna sida de övriga tre åker ju under socklarna eller vad rekommenderas.

Förslag/fundering två som kanske kunde funka ett himla jobb men skulle nog bli snyggt är.... kapa isär varenda planka/limfog med cirkelsåg och skruva fast dom en och en med försänkta skruvar två på varje golvregel (cc60) blir väl ca 10-12 skruvar per längre bräda och limma fast "täcklock" i trä över varje skruvskalle. Varje planka kan då placeras med någon eller nägra millimeters mellanrum och sedan kan mellnrummet fyllas med någon fogmassa.... jämför sk båtdäcksutseende... då är min fundering kommer istället varenda planka att "spricka på mitten" eller vid skruvrna då det inte finns någonstans att ta vägen när det sväller eller pallar plankor denna montering?

Förslag/fråga tre: kan man utan mjukfog limma ihop öarna & sedan stumskruva golvet med en jäddra massa skruvar och täcka skruvskallarna med limmade trälock och sedan slipa och lacka hela golvet på nytt.

Jag vet att jag bara har ett försök på mig sedan är nog säkert golvet sabbat och det vore kul & framförallt snyggt att rädda detta på något bra sätt.... om det nu finns något bra sätt.... eller skall man förkasta denna typ av golvlösning om man vill hålla det vardagsrums-snyggt?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.