En husägare i Halland byggde ett jättehus som inte följer bygglovet, och nu måste delar av det rivas. Samma husägare är sedan tidigare känd för att olovligen ha avverkat kommunens skog för att få havsutsikt.

Du kan läsa artikeln här: Massivt färdigbyggt enplanshus måste rivas

• Gilla
te95mne och 1 till
  • Laddar…
Fadai
Tydligt hur vissa människor anser sig stå över regler ock lagar.

• Gilla
kattlucka och 20 till
  • Laddar…
Nja, att navigera rätt med bygglov är en konst. Om vi bortser från träden verkar det handla om ett felaktigt pooltak och ett par till små avvikelser. Då dessa rättades till blev plötsligt hela övervåning, som tidigare var godkänd, ogilitig. Känns som att kommunen letar fel för att hämnas på träden.

• Gilla
Martin_ och 5 till
  • Laddar…
Nja har man följt den här mannens uttalande i lokala pressen och tidigare agerande så har jag svårt att tro att han är en stackars kommun innevånare som slåss mot stora stygga kommunen.
Visst kan bygglov va svårt att navigera för en privat person men, här är ju säkerligen både arkitekt och större byggfirma involverad.

• Gilla
MichelleW och 12 till
  • Laddar…
daddydj daddydj skrev:
Nja, att navigera rätt med bygglov är en konst. Om vi bortser från träden verkar det handla om ett felaktigt pooltak och ett par till små avvikelser. Då dessa rättades till blev plötsligt hela övervåning, som tidigare var godkänd, ogilitig. Känns som att kommunen letar fel för att hämnas på träden.
Det må vara en konst att rita så man kan få bygglov beviljat. Men att sedan följa det givna bygglovet är inte så svårt. Här har han tydligen inte byggt i enlighet med bygglovsritningarna. Hur svårt kan det vara?

• Gilla
  • Älska
Viggo3234 och 19 till
  • Laddar…
Att ett träd eller så för mycket åker med om man har någon till att gallra är ju en sak men att ta ner dessa mängder skog helt uppenbarligen med vetskap om att man inte äger den är ju att ta sig jäkligt stora friheter. Ska fan få vänta med att bygga något alls på den tomten till skogen är återvuxen om jag vore diktator.

• Gilla
  • Haha
Visan i mitt liv och 18 till
  • Laddar…
Definitivt ett medvetet risktagande som inte gick hem.
Det är inte alls svårt att läsa en detaljplan och rita ett hus efter den.
Klarar jag av det på första försöket så klarar en arkitekt av det.

• Gilla
Rasputitsa och 10 till
  • Laddar…
Fängelsestraff för att ha fällt några av kommunens träd? Om en person mördar en medmänniska är det inte alls så strängt straff.
Skadar du staten eller staten maktapparat då ska tydligen straffet vara stenhårt. Ett människoliv är tydligen inte lika viktigt för makten.

• Arg
  • Gilla
ettan47 och 1 till
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Fängelsestraff för att ha fällt några av kommunens träd? Om en person mördar en medmänniska är det inte alls så strängt straff.
Skadar du staten eller staten maktapparat då ska tydligen straffet vara stenhårt. Ett människoliv är tydligen inte lika viktigt för makten.
Numera gäller lagen (2006:45) om omvandling av fängelse på livstid. Enligt denna får en domstol efter ansökan omvandla livstids fängelse till ett tidsbestämt straff, dock minst 18 års fängelse.
Annars gäller som sagt livstid.

Fairlane
A Arnodt skrev:
Är det inte fängelsestraff för att mörda en medmänniska, det trodde jag. Antingen är du eller jag ute och cyklar, jag tror inte det är jag...

• Gilla
Ossian K Olsson och 23 till
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Det var andra gången Widikson gjorde en sån här masskövling. Denna gången strök 700+ hundraåriga bergtallar med…

• Arg
  • Gilla
  • Wow
cpalm och 4 till
  • Laddar…
daddydj daddydj skrev:
Det handlar inte om ett par små avvikelser. widiksson har byggt något som mest kan liknas vid ett rymdskepp. Det är högre och har fler kupor än vid bygglovet, dessutom en våning till…

• Gilla
MichelleW och 3 till
  • Laddar…
Någon som vet vem denna widriksson är?

Huddingebo Huddingebo skrev:
Någon som vet vem denna widriksson är?
Jan W är en lokal företagare i Halmstad, blev rik på bilhandel och sedermera känd för sin buffliga stil och sätt att försöka köpa sig fördelar.
Hans dotter Linda Widiksson har även hon ett skrytbygge på G där strandskogen fått gallras en hel del.

A Arnodt skrev:
Widiksson fick knappt ett år.
Om han mördat någon hade han knappast kommit lindrigare undan.

• Gilla
emilvikstrom och 1 till
  • Laddar…
E
A Arnodt skrev:
Skitsnack, min fd jävla idiot till svåger står just nu inför rätta och försöker komma undan med dråp = 10 år, åklagaren vill få honom dömd för mord på livstid vilket jag hoppas på.

• Gilla
  • Wow
hempularen och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.