Vi har rejält med ogräs i stora delar av häcken. Lite gott och blandat men det som verkar sprida sig värst är ett med stora blad. Kan ni hjälpa mig identifiera? Har inte brytt mig om det tidigare då jag tänkt att det inte gör någon skada i häcken. Men jag kanske har fel? Det verkar vara ett aggresivt ogräs. Kan häcken dö?
Problemet är att det är enormt mycket och jag tror verkligen inte vi har ork att föröska rensa bort allt manuellt. Bekämpningsmedel känns ju svårt då det är i häcken. Sista bilden undrar jag vad det med gula blommorna är för ngt.
Problemet är att det är enormt mycket och jag tror verkligen inte vi har ork att föröska rensa bort allt manuellt. Bekämpningsmedel känns ju svårt då det är i häcken. Sista bilden undrar jag vad det med gula blommorna är för ngt.
Produkter som diskuteras: "ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Skulle gissa på att det är ca 40 meter häck och som jag förstår det måste det ryckas bort om och om igen. Låter ju som mardrömsogräs när man läser om det. Energin tryter pga sjukdom och man har ändå massa annat man ska ansvara för som är viktigare. Samtidigt vill man ju inte att det ska sprida sig ännu mer. Får nog bli en kombo av rycka bort och pensla lite RU och hoppas på det bästa.
Anställ en RUT och få rensat fullständigt. Fyll successivt på med gräsklipp under säsongen så minimerar du ogrästillväxten. Numera tar jag in häckklipparhjälp (har väldigt många häckar) efter att ha insett att det finns en gräns för vad jag klarar av. Lukning tycker jag ändå är gott för själen!A Andreasa2 skrev:Skulle gissa på att det är ca 40 meter häck och som jag förstår det måste det ryckas bort om och om igen. Låter ju som mardrömsogräs när man läser om det. Energin tryter pga sjukdom och man har ändå massa annat man ska ansvara för som är viktigare. Samtidigt vill man ju inte att det ska sprida sig ännu mer. Får nog bli en kombo av rycka bort och pensla lite RU och hoppas på det bästa.
Vi har också mycket häck, ca 150 meter totalt. Alltså är ungefär en tredjedel infesterad av detta ogräs. Det har du rätt i, vi gör ett litet försök så mycket vi orkar men anlita någon får bli plan B. Av någon anledning tänker man inte på det. Tack!yonna skrev:
Ett alternativ skulle kunna vara att skära en kant i gräsmattan, lägga över markduk in mot häcken fram till häckens stammar och täcka med t.ex täckbark. Då håller du ogräset endast inne i själva häcken dit duken inte når och slippe rensning framför och under grenarna som väller ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Häcken kommer antagligen inte dö av ogräset men det konkurerarar ju vatten och näring så blir det tuffa tider får den det kämpigare. Och vackert är det ju inte. Jag är inte heller någon större anhängare av att använda markduk men gillar täckning för att bekämpa ogräs. Min metod går till så här.
Lägg tidningar i blöt så att de går att forma runt stammar och stenar. Häll på kompostjord (eller barkmull om du inte har kompost) på tidningen. Sedan rensar man bara det som orkar upp igenom. Det mesta har dött eller försvagats ordentligt när tidningen multnat bort.
Lägg tidningar i blöt så att de går att forma runt stammar och stenar. Häll på kompostjord (eller barkmull om du inte har kompost) på tidningen. Sedan rensar man bara det som orkar upp igenom. Det mesta har dött eller försvagats ordentligt när tidningen multnat bort.