Byggahus.se

Massa mögel under nybyggd altan

1. Å
    Medlem Nivå 6
  2. C
    Medlem · Nivå 8
    Himmel! Det gick snabbt!

Som du själv skriver: Öppna upp så det blåser igenom o ha inte tätt på sidorna.....Det verkar också som du har tätt golv o det är med nuvarande "täta sidor ingen höjdare".....

3. Å
    Medlem Nivå 6
  4. Krillew
    Lösvirkesbyggare Nivå 9
    Om du kan ta upp några hål i "nedredelen" och sätta galler så det inte blir fult.
    Sen om du kan gräva ett hål bakom stockarna och sätta i ett rör som kommer upp över marknivå då kommer du få fart på luften när solen ligger på, trädäcket blir varmt, varm luft stiger ut ur röret och suger in torr luft nedtill. Helst skulle man ha ett rör med ordentlig höjd på så man får skorstenseffekt och på det viset ventilation.

• Laddar…
  5. fremax
    Husägare · Nivå 14
    Är det verkligen mögel? Kan vara utfälling av impregrneringsmedlet som ser ut som mögel..

Med vänlig hälsning, fremax

6. Östlund
    Medlem Nivå 9
    Försök skapa större glipor mellan brädorna längs sidan under räcket.
    Kanske sätta några ventilen på bärlinan, tex vid hörnet på sista bilden, så att lite luft kan strömma igenom.

Fint hus och altanbygge!

• Laddar…
  7. roland53
    Medlem Nivå 13
    Som fremax skriver. Det är inte mögel utan saltutfällningar efter impregneringen.

Vanligen så är impregnerade plank ganska våta när dom levereras till brädgården.

När dom sedan är monterade så blir det ofta detta fenomen.

8. Å
    Medlem Nivå 6
    Låter smart att gräva hål bakom stockarna. Hade nog gett mig på den idén om jag inte haft tjock plåt som håller jorden/leran på plats.
    Se bild: https://www.byggahus.se/forum/attachment.php?attachmentid=137855&d=1428165746

9. Å
    Medlem Nivå 6
    Hmmm, intressant. De svarta prickarna borde i alla fall vara mögel. Det vita luddet som man kan se här och där, kan jag inte tänka mig är nåt annat heller.

10. Å
    Medlem Nivå 6
    Hur kan man avgöra om det rör sig om vitmögel eller saltutfällningar? Hur som helst så är det alldeles för fuktigt...

11. V
    Verktygstokig · Nivå 22
    Om det är mögel, vad är problemet. Det syns ju ändå inte? Det är ju utomhus.

Lös inte problem som inte är problem.

12. N
    Medlem · Nivå 12
    Sätt en gavelventil i varje ände om du sover bättre.

• Laddar…
  13. Å
    Medlem Nivå 6
    Vi kommer bygga ett uterum på 25 kvadratmeter på altanen. Inget kul med mögeldoft som sipprar upp. Känns också som att materialet lär hålla lite längre om det är lite mindre fuktigt. Sen är klart att det inte blir avfuktare och såna åtgärder. Ska öppna upp några bräder så det får lufta och cirkulera lite mer under. Hoppas det räcker med det.

14. Å
    Medlem Nivå 6