Hej!

Idag har jag ett furugolv som undergolv som löper längst med huset. Jag vill lägga parkettgolvet i samma riktning och tänkte därför först lägga ett lager masonitskivor tvärs furugolvet. Sedan blir det grålumppapp på det innan parketten.
Anledningen till masoniten är att jag idag har ett 8mm laminatgolv som har delat sig på några ställen där furugolvet verkar svikta något. Laminatskarven har dessutom då hamnat i linje med furugolvet.
Slår jag ett lager masonit tvärs riktningen så hoppas jag slippa detta problemet med 14mm ek-parkett nu.

Frågan är hur jag spikar masoniten. Den har legat inomhus några dagar och den verkar ha böjt sig i kanterna antaglingen pga värmen då dem legat i solen. Rättar detta till sig, eller behöver jag blötlägga dem innan spikning?
Masoniten är av äldre typ 4mm tjock, med en vit slät sida och en mörk sträv sida.

Mvh
KaliZ

Blöta låter tveksamt - mindre fukt är bra tycker jag :)

Men sen undrar jag vad masoniten skall göra - fylla upp ett par mm är ju ok, men den kommer knappast ta upp några krafter för skarvar eller dylikt, utan bara då hindra att det blir olika höjd på underlaget (vilket kanske är det du vill uppnå?) :)

/K

Har du 14 mm ekparkett ska den inte dela sig någonstans. Bättre då att lägga underlagsfoam.

klaskarlsson skrev:
Blöta låter tveksamt - mindre fukt är bra tycker jag :)

Men sen undrar jag vad masoniten skall göra - fylla upp ett par mm är ju ok, men den kommer knappast ta upp några krafter för skarvar eller dylikt, utan bara då hindra att det blir olika höjd på underlaget (vilket kanske är det du vill uppnå?) :)

/K
Jo, undergolvet är hyffsat plant dock är det lite svikt på några enstaka brödor lite här och var. Laminatgolvet har så pytteliten spont och i så risigt material så den har gett sig på dessa ställen.
Lägger jag då masoniten tvärs golvriktningen först så räknar jag med att få ett schysst skjuvmotstånd. Undergolvet är ju tätt mellan skarvarna så masoniten kommer kunna ta upp höga krafter innan den skjuvas.

Funderar mest om man ska lägga den kant i kant eller med lite rörelsemån?
Dem är rejält torra i nuläget.

anders07 skrev:
Har du 14 mm ekparkett ska den inte dela sig någonstans. Bättre då att lägga underlagsfoam.
Vågar inte chansa denna gången. Lägger golvet nu och tänker aldrig göra om det. Livrem och hängslen.
Tror inte man ska ha foam alls till ek-parkett på ett indergolv av trä. Det blir endast grålumpapp.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.