Tänkte ha Masonite + läkt som fasadbeklädnad på bastun och då blev jag nyfiken på forumets tankar om Masonite invändigt i bastun också. Alltså istället för lyxig råspont.
Vill hålla nere priset och vikten på bastuvagnen så mycket som möjligt, är en tillfällig apparat.
Vedeldat, om ni tror det spelar roll
Obs skvallra inte för KAJ att jag ens frågat!
Vill hålla nere priset och vikten på bastuvagnen så mycket som möjligt, är en tillfällig apparat.
Vedeldat, om ni tror det spelar roll
Redigerat:
Bästa svaret
Råspont är ju självbärande med normal läktning. Masonit är sladdrig och behöver i stort en skiva bakom. Frågan är om du sparar någon vikt på det? Sedan tror jag att varm masonit inte luktar så kul. Det finns ju typ bastupanel som är ca 8 mm så den väger inte så mkt jämfört med råspont på 20/22 mm.
Jag gjorde en provisorisk vägg som blev ganska snygg. Satte asfaboard istället för Utegips eller vindskyddsmembran. Efter det tog jag vanlig tryckt trall. Klöv dessa i lite olika brädder och spikade upp liggande. Då blir det svart bakgrund med gråa linjer efter en tid. En sak man kan tänka på är att man kan sätta ribborna som en illusion så fasaden ser lägre ut.
.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du absolut skall ha Masonit på ytterväggen, innan du spikar upp dessa se till att du spolat dom med vattenslangen så du spikar upp dessa lagom blöta, då sträcker sig Masonit när den torkar, gör du inte det kommer hela väggen bli helt vågig efter ett tag.
//marsk
//marsk
Tack för alla klokheter. Skippar den masoniten invändigtH Häggens skrev:Tänkte ha Masonite + läkt som fasadbeklädnad på bastun och då blev jag nyfiken på forumets tankar om Masonite invändigt i bastun också. Alltså istället för lyxig råspont.
Klicka här för att svara