Hej
Håller på att såga upp golvet i ett av sovrummen. Sparar ca 10 Cm in mot väggarna.
Jag gör detta för att rikta upp och bli av med en del knarr.

Golvspånet som ligger är ett 19mm golv som lades på 70 talet. Frågan är nu skall man lägga tillbaka 19mm golv (finns på Bauhaus men är inte spontat) eller skall man lägga vanlig 22 mm spontade skivor och sen lägga remsor av 3mm masonite på de ytor där det gamla golvet är kvar. Hur skall man i så gall fästa masoniten? Skuvlimma??

Renoveringsprojekt med uppbrutet golv och synliga golvspån från 1970-talet i ett sovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Domarn84
  • Laddar…
Strunta i masoniten. Köp kakelfix på byggmax och spackla upp med. Skulle tro att du ska lägga parkett eller laminat och då behöver det inte vara superjämnt.

Jag hade lagt 22mm spontat då de skivorna inte rör sig i skarvarna och hade nog spacklat upp runt om.
Vid borte väggen där det gamla golvet täcker golvregeln hade jag skruvat fast en ny regel så att det nya golvet får stöd i änden för att undvika svikt.

Har knarret försvunnit sedan du tog bort det gamla golvet ? Har varit med om att knarret suttit i fjädrande golvreglar där spiken sedan skapat knarret - detta upptäcktes efter man lagt om golvet och man fick ta upp det igen.

Sedan bör du täta skarven mellan nytt och gammalt golv med elastisk fog för att slippa ev. golvdrag eller att damm från isoleringen tar sig upp när man går på golvet.

22mm sen flytspackel (fin) i kanten.

Hej
Ja det kan säkert vara så att golvreglarna fjädrar. Är några klena jäklar. Endast 1,5 tum breda. Så jag tänker kortla upp och sätta regel under alla skarvar mot gammalt golv. På de flesta ställen sitter där en regel redan då jag tagit upp golvet mitt på reglarna. Då kör vi på 22mm och sen flyta upp kanterna. Räcker det inte att bara dreva ordentligt i springorna innan man lägger spackel?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.