948 läst · 4 svar
948 läst
4 svar
Maskinskruv med tätning?
Hej, plåtskruv finns ju med tätningsbricka i gummi. Jag undrar om motsvarande tätning finns för maskingängad skruv?
Ska skruva en plåthuv (kallvalsad stålplåt) på en stålram som grill-skorsten. Huven är målad på utsidan, men inte på insidan (i grillar verkar det vara så man gör såvida man inte emaljerar).
Tänkte borra hål genom plåt och stålram och använda M-skruv typ med kullrig skalle och mutter på baksidan
Vill alltså helst att regnvatten inte letar sig in genom skruvhålen till baksidan av plåten som är omålad.
Ska skruva en plåthuv (kallvalsad stålplåt) på en stålram som grill-skorsten. Huven är målad på utsidan, men inte på insidan (i grillar verkar det vara så man gör såvida man inte emaljerar).
Tänkte borra hål genom plåt och stålram och använda M-skruv typ med kullrig skalle och mutter på baksidan
Vill alltså helst att regnvatten inte letar sig in genom skruvhålen till baksidan av plåten som är omålad.
Hur varmt kommer det att bli där? Om inte nämnvärt varmt borde det ju gå att låna en sådan bricka med gummitätning från en skruv till plåttak. Om det kommer bli varmt kanske en lämplig kopparbricka till oljeplugg eller liknande kan göra jobbet.
Ok, lär inte bli särskilt varmt där, kunde funka att vara plocka fån plåtskruvar. Koppar, funkar det ihop med stålplåt o RF?A Anderscurl skrev:
Då skulle jag lånat en sådan bricka från en plåtskruv. Koppar ihop med stål borde ju inte vara några problem. Men om det kan skapa några bekymmer ihop med rostfri skruv har jag ingen koll på. Det fungerar ju på oljetråg till bilar.