1 786 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Marmorskiva som gnistskydd, flush med trägolv. Fix eller löst?
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 614 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 614 inlägg
Hej!
Jag har beställt en marmorskiva som ska ligga under kaminen, den är 20 mm och ca 950x775 mm stor.
Planen är att den ska ligga i samma nivå som trägolvet, min oro är kring fastsättningen.
Har gjutit med EPS och kommer flytspackla med CMT Tunnflyt till rätt nivå.
Fått rekommendationen att sätta den i fix, men svårigheten lär vara att få skiva flush med golvet.
Är ju rädd att fixet bygger för lite eller för mycket, sen kommer ju skivan vara svår att lyfta om man väl fått dit den och upptäcker att det är för högt eller lågt.De jag pratat med rekommenderade 10 mm-tandning på fixkammen.
En jag pratat med sa att det kan ju fungera att flytaspackla och lägga skivan löst, men det ställer stora krav på planheten på spacklingen. Är det okänt så knäcks skivan
Hur mycket bygger fixet? Man borde kunna räkna på den optimala mängden fix visserligen?
Hur hade ni gjort?
Jag har beställt en marmorskiva som ska ligga under kaminen, den är 20 mm och ca 950x775 mm stor.
Planen är att den ska ligga i samma nivå som trägolvet, min oro är kring fastsättningen.
Har gjutit med EPS och kommer flytspackla med CMT Tunnflyt till rätt nivå.
Fått rekommendationen att sätta den i fix, men svårigheten lär vara att få skiva flush med golvet.
Är ju rädd att fixet bygger för lite eller för mycket, sen kommer ju skivan vara svår att lyfta om man väl fått dit den och upptäcker att det är för högt eller lågt.De jag pratat med rekommenderade 10 mm-tandning på fixkammen.
En jag pratat med sa att det kan ju fungera att flytaspackla och lägga skivan löst, men det ställer stora krav på planheten på spacklingen. Är det okänt så knäcks skivan
Hur mycket bygger fixet? Man borde kunna räkna på den optimala mängden fix visserligen?
Hur hade ni gjort?
Allvetare
· Stockholm
· 1 841 inlägg
Jag satte min skiva i gipsbruk, typ x antal kluttar som jag justerade ner skivan i. Tyvärr har det blivit vissa sättningar e.d, skivan sitter i ett hörn lite under golvet. kan vara golvet som ändrats pga fukt ed efter ombyggnationen. Så jag skulle sätta skiva på en golvgips som sätts i fix eller bruk. på så sätt kan du justera skivan till rätt höjd men ändå lyfta bort den sen om det skulle behövas.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 614 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 614 inlägg
Då känns det smidigast att flyta till färdig golvhöjd -skivans tjocklek, istället för att blanda om gips också.Villa vista skrev:
Jag satte min skiva i gipsbruk, typ x antal kluttar som jag justerade ner skivan i. Tyvärr har det blivit vissa sättningar e.d, skivan sitter i ett hörn lite under golvet. kan vara golvet som ändrats pga fukt ed efter ombyggnationen. Så jag skulle sätta skiva på en golvgips som sätts i fix eller bruk. på så sätt kan du justera skivan till rätt höjd men ändå lyfta bort den sen om det skulle behövas.
Jag har en 6-7cm betong i botten, 17 cm eps och sedan blir det flytspackel till rätt nivå i så fall.
Men bra med en erfarenhet, körde du marmor också?
Flytspacklet jag har ska gå blanda med rätt mycket vatten enligt min ”flytspacklare”, så tror det blir relativt ”lätt” att få det plant.
Allvetare
· Stockholm
· 1 841 inlägg
marmor
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hjälp att rita upp gnistskydd
Arkitekter, Arkitektritat & Extern design -
Mäta kakelugns cirkel - mall för nytt gnistskydd
Golv -
Bordsben/underrede till marmorskiva
Inredning -
Har någon fräst ner ett glas gnistskydd i trägolvet?
Hustillverkare -
Tips på gnistskydd framför öppen spis
Byggmaterial & Byggteknik