Marmorklinkers eller fjord klinker bakom diskbänken/spisen?

569 läst  13 svar

Nästa tråd i Kök
  1. S
    Medlem Nivå 7
    Vi har nästan bestämt oss för marmor bakom diskbänken och spisen...jag klurar på om det blir konstigt med marmor här. Vi har valt denna fjord vit klinker i sandstensimitation i båda toagolven och golvet i teknikrummet och vita 30x60 väggar Borde man kanske köra vidare med denna även i köket?
    https://konradssons.com/sortiment/kakel-och-klinker/golvvagg/fjord-white-semipolerad-6442/

Köket är ett vitt handtagslöst HTH med vitt kompaktlaminatskiva

Hur ska man inpregnera marmorn för att den ska hålla sig så snygg som möjligt? Vi tänker köra modell större plattor så det blir ca 6.5 plattor totalt.

Redigerat 12 jun 00:05
  2. B
    Medlem · Nivå 14
    När det gäller marmor så är det här ett bra inlägg tycker jag:
    Alternativt så är man en person som tycker att fläckig marmor är snygg patina.

Nu är det ju alltid lite problematiskt med ordet "vitt" eftersom det kan stå för rent vit, lätt gråtonad (0500) vit, lätt grå- och gultonad (0502-Y). Det blir lätt konstigt om man blandar olika sorters vitt. Därför är det viktigt att veta vad det är för vit som HTH har på skåpluckorna och bänkskivan. Den klinker du länkar till ser i alla fall i min dator inte särskilt vit ut utan mer gråbeige (gultonad), vilket kan bli ändå mer mot det gula bredvid en bänkskiva som inte innehåller något gult, men mer ton i ton om det är en bänkskiva i 0502-Y.

Jag ser inte att det finns någon särskild fördel med att ha samma färg på stänkskivan i köket som på toarumsgolvet.

• Laddar…
  3. Anna_H
    Husägare · Nivå 17
    Tror du måste lacka den om det ska funka vid spisen, det är ju ett poröst material som suger i sig fett. De flesta klinker är också porösa, inte heller något bra val. Kakel är ett bra val, elelr glas. Bakom glaset kan du sätta vad du vill, oftast målar man eller väljer en kul tapet.

4. S
    Medlem Nivå 7
    Kanske ska sätta en backsplash av glas över marmorn just vid spisen.

5. B
    Medlem · Nivå 14
    Varför inte hela vägen i så fall?
    Rätt som det är kan det stänka rödbetssaft när man skalar rödbetor eller någon välter ut en saftglas med saft av svarta vinbär eller något annat av alla de kraftiga färgämnen som förekommer i mat.

• Laddar…
  6. S
    Medlem Nivå 7
    Fast fixar man inte det med impregnering av marmorn.

7. Anna_H
    Husägare · Nivå 17
    Exakt, det var väl därför BirgitS tyckte att det var bättre att ha glas hela vägen? :D

8. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 15
    Tänk på att marmor inte tål medel som löser kalk, vilket många rengöringsmedel gör.

Ingen som berättade det för förra ägarna i vårt hus, de satte någon form av natursten i badrummet. :thinking:

9. S
    Medlem Nivå 7
    Jo men det blir en extra kostnad.... Har redan massor med extra kostnader i det här bygget:)

10. S
    Medlem Nivå 7
    Jo det vet vi. Frågan är om man kan få bort stekflott utan att skada marmorn...?

11. B
    Medlem · Nivå 14
    Har ni små barn eller barn som förhoppningsvis kommer framöver så satsa på något lättanvänt nu och när det om 15-20 år är dags att göra om köket kan ni köpa marmor, om ni då fortfarande tycker att det är snyggt. Med småbarn och yngre skolbarn är det lätt hänt att man glömmer bort att impregnera marmorn i tid och då blir det fläckar.
    Många verkar välja likadant stänkskydd som de valt till bänkskiva.

12. S
    Medlem Nivå 7
    Vi har nu lånat både marmor och klinker för test:) men jag tror att det blir äkta vara. Det får bli fläckar

13. B
    Medlem Nivå 2
    Vi gjorde just så. Blev Silestone Lagoon både på bänkskiva och stänkskydd. Blev jättesnygg om jag själv får säga :)

//Benke

• Laddar…
  14. S
    Medlem Nivå 7
    Snyggt, fick dock välja bort silestone då det kostade 75000kr extra. .

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: