Det lokala elnätsbolaget vill förlägga en servisledning tvärs min åkermark (ca 300m)
Än så länge bara informerad om att de vill och att de därmed vill erbjuda ett markupplåtelseavtal för detta.

Jag tänker spontant att jag aldrig kan stoppa detta för om jag vägrar ett avtal så går det till ledningsrätt istället.

Vilka fördelar respektive nackdelar har de båda alternativen för mig och kommande fastighetsägare?

På kort sikt med ekonomiska ersättningar, garantier att markdräneringar fortsatt fungerar.
På lång sikt inför eventuell ny användning av marken som annan plantering eller avstyckning etc.
Annat?

Ingen med erfarenhet av ett liknande fall?

Fördelen med att teckna ett markupplåtelseavtal skulle väl kunna vara att du kan få med saker i avtalet som inte regleras i Lantmäteriets ledningsrätt.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Avtalet går snabbt att genomföra och enklare. Men sedan kan ledningsägare (el eller fiber) ägare ändå skaffa sig ledningsrätt när ledningarna är etablerade, kan finnas med som del av avtal att man godkänner avtalet som underlag för ledningsrätt.

Vem har bråttom,, och vem vill ha annans ledningsrätt på sin mark..ser inget positivt alls med det.
Det helt sjuka är att dom har ledningsrätt för va ledningarna på en helt annan sträcka som är 100% på att den ska grävas, skulle kabeln läggas där istället så skiljer det 20 meter i total längd av ca 500 m.

Men i de banorna jobbar man visst inte,, helt obegripligt!

• Gilla
maspower
  • Laddar…
Kanske blev syftningsfel från mig.
Det går snabbare och lättare för ledningsägare att använda avtal än ledningsrätt, därav använder man det först.

TorpAnders TorpAnders skrev:
Vem har bråttom,, och vem vill ha annans ledningsrätt på sin mark..ser inget positivt alls med det.
Det helt sjuka är att dom har ledningsrätt för va ledningarna på en helt annan sträcka som är 100% på att den ska grävas, skulle kabeln läggas där istället så skiljer det 20 meter i total längd av ca 500 m.

Men i de banorna jobbar man visst inte,, helt obegripligt!
Hur skulle någon ö.h.t. få elektricitet, avlopp, vatten, bredband till sin fastighet om ledningar inte dras på annans mark?

Sen kan man ju förstås tycka att vissa sträckningar kan vara felplanerade men på något sätt så måste ju elkabeln fram om det ska finnas elektricitet ute i samhället.

M Maledictus skrev:
Hur skulle någon ö.h.t. få elektricitet, avlopp, vatten, bredband till sin fastighet om ledningar inte dras på annans mark?

Sen kan man ju förstås tycka att vissa sträckningar kan vara felplanerade men på något sätt så måste ju elkabeln fram om det ska finnas elektricitet ute i samhället.
Absolut men nu har man en ledningsrätt på annan sträcka för rören i detta projekt så varför inte även lägga elen där och få en grävning istället för två?

Mindre skador, mindre pengar mindre besvär.

TorpAnders TorpAnders skrev:
Absolut men nu har man en ledningsrätt på annan sträcka för rören i detta projekt så varför inte även lägga elen där och få en grävning istället för två?

Mindre skador, mindre pengar mindre besvär.
Är det samma juridiska verksamhet som har el respektive VA?
En ledningsrätt kan/är specificerad vad som avses och som gäller för den också.

Elbolaget har övervägt att gå i befintlig ledningsrätt men skyller på terrängen samt att kommun vill ha fram byggström till punkt B innan ledningarna kommer på plats. Därav vill de gå över min mark istället.

Mitt halmstrå är att neka och hoppas att ledtiden hos LM på 19 månader gör att de väljer att skippa kabel över min mark då tidsvinsten raderas eftersom VA ledningarna ska läggas ner i vår/sommar.

Men jag känner mig långt ifrån säker på att utfallet skulle bli så..

@Claes Sörmland här ser du anledningen till min undran i annan tråd.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Hej TorpAnders,

Du bör neka ledningsägaren till markupplåtelse eller annan rätt. Det råder en generell uppfattning här på forat att man är maktlös mot ledningsbolag vilket inte är fallet. Finns område för ledning i gata e.d ska de förlägga ledningen där speciellt om det endast rör sig om +20meter. De kommer inte få rätt hos LM under dessa förutsättningar. Om du upplåter marken krävs det minst 5-6 meter brett markreservat för ledningen pga tillgängligheten att underhålla den. Efter ev avtal har du generellt en begränsad nyttjanderätt över din mark för all framtid eller iaf oöverskådlig.

Vill du vara snäll kan du ge rättighet till tillfällig byggström mot ersättning över din mark men jag skulle iaf inte ge ledningsrätt, servitut eller dylikt för intrånget.

Hej,
Tack för uppmuntran!
Det sunda förnuftet säger att du har helt rätt och jag är givetvis beredd att prova frågan eftersom jag inte kan förlora någonting på det särskilt då de kaffepengar jag får i ersättning lika gärna kan stoppas i någons hål där solen aldrig skiner,,

Och skulle ledningsägaren få ledningsrätt likt förbannat efter din överklagan hos MMD har du rätt till ersättning för intrånget vilket troligen blir högre än ev markupplåtelseavtal kommer medge.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.