Byggahus.se

Markupplåtelse Ledningsrätt

1. R
    Medlem · 1 528 inlägg
    Hej! Bor i Kungälv där man håller på att dra VA ute vid kusten.

Jag bor näst längst ut på en återvändsgata. Vägen upp till min fastighet och den fastighet som ligger längst ut används gemensamt. Däremot precis i slutet av vägen måste grannen köra över min tomt någon meter.
    Tomterna ligger som rektanglar efter varandra.

I alla utskick från kommunen så har ledningsstråket och stamledningen varit inritade utanför min tomt.
    Sent i höstats var det ett informationsmöte i slutet av det kunde respektive fastighet individuellt prata
    med respektive fastighetsägare om anslutningspunkten.
    Förra veckan fick jag ett markupplåelse avtal gällande 33 kvm från kommunen där de hotar med ledningsrätt om jag inte skriver under.
    Där har de ritat in ett ledningsstråk över min tomt(infarten) som går ända fram till grannen.
    De har överhuvudtaget inte informerat eller frågat mig innan detta brev skickades ut.

Anledningen till detta utskick från kommunen kommer från att grannen vill dra sina rör över min tomt.
    Den delen av tomten det gäller är infarten till min tomt som jag inte har planerat klart ännu.

Har inte fått någon förfrågan från grannen om avtalsservitut, det är också så att grannen har rätt till väg över stamfastigheten(official servitut) så det föreligger egentligen inget problem med utrymmet, förutom att det är lite berg i vägen ca 2 kubik.

Kommunen lägger all rördragning i den väg som passerar alla fastigheter.

Kan tycka det är knepigt att kommunen försöker underlätta grannens anslutning på min beskostnad.
    Kan inte heller tycka det är rätt att skattebetalarna skall stå för kostnaden om jag skulle skriva under markupplåtelse avtalet(vilket också innehöll massa felaktigheter).

Funderar på att inte skriva under markupplåtelse avtalet, ersättningen om man svarar snabbt är 3000 och intrånget är 469 kr en skitsumma i det här sammanhanget.

Är det någon som vet hur lång tid det tar om kommunen skulle dra det vidare till lantmäteriet?

2. R
    Medlem · 1 528 inlägg
    Det är också så att kommunen har lagt ut "The dirty work" till privata firmor.
    Dvs ritningar, projektledning, markförhandling.
    Det innebär att insynen för skattebetalarna blir noll.

3. R
    Medlem · 1 528 inlägg
  4. H
    Medlem · 303 inlägg

Huruvida

Medlem
    Jag är inte säker på att jag begriper alla förutsättningar men ett par följdfrågor:
    1. Använder din granne uppfart över din fastighet? Och i så fall sker det med det servitutet du nämner?
    2. Är området detaljplanerat och i så fall hur gammal är planen?
    3. Får inte ihop hur de två bilderna över kartor passar ihop.

5. R
    Medlem · 1 528 inlägg
    1. Kör upp precis till höger om där min och grannens gräns möter stamfastigheten
    sedan ca 3 år tillbaka.
    Nej det sker inte med något servitut.
    2. 1953
    3. Grannens gräns mot stamfastigheten är inte inritad i den undre bilden.
    Svart streckad linje är gränser. Stamfastigheten ligger till vänster i bilden.
    Min fastighet nedtill höger, grannens fastighet upptill höger.

6. Sjörövaren
    Medlem · 26 inlägg

Sjörövaren

Medlem
    Den låga aktiviteten i tråden beror på att syftet och frågeställningen är oerhört otydlig.

Utveckla och berätta gärna lite mer om vad problemet är.

:)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.