Byggahus.se

Markundersökning för att avgöra djup till berggrund

1. larsake
    Medlem Nivå 1
    Finns det någon här som har koll på hur och var man kan genomföra en undersökning av mark för att avgöra djupet till berggrunden? Vi ska anlägga VA anslutning till kommunalt system där jag bor och behöver undersöka om det behövs sprängning eller ej. Antar att det finns någon slags system som man "enkelt" kan mäta djupet för att föreslå lämplig dragning där vi kan undvika sprängarbete. Till saken hör att det handlar om ca 1 km sträckning som måste undersökas, så det handlar inte om några få meter på min egen tomt.

2. BiFuel
    Medlem Nivå 14
    Markradar eller liknande finns ju. Kolla med till exempel Bergab.

3. larsake
    Medlem Nivå 1
    Ja, tänkte väl om det fanns utrustning att hyra någonstans, men har inte lyckats lokalisera något företag än. Om man tittar på Bergabs hemsida ser det ut att bli en dyr undersökning eftersom det är några hundra meter som ska kollas av. Bergab verkar enbart syssla med större projekt. Ska i alla fall ringa dem och höra vad det kan gå på.

4. BiFuel
    Medlem Nivå 14
    Ja, så mycket kan jag säga - att det blir dyrt. Gissar på 50-100 000 men det är en grov chansning. Hur detaljerat behöver det vara? Kanske går att köra jb-sondering med vanlig borrbandvagn på en dag eller så? Borde landa på under 20 000 i så fall.

5. larsake
    Medlem Nivå 1
    Jag behöver ju bara säkra att jag har minst 1,5 m för att slippa sprängningsarbete. Pratade med Malå (www.malags.com) som tillverkar markradar och utför mätningar. Det skulle landa på ca 15 000 för en mätning men tyvärr är osäkerhetsgraden hög eftersom jag förmodligen har blålera i marken. Jag måste genomföra några provgrävningar utefter aktuell sträcka till att börja med för att dels se vilken typ av mark jag har och dels hur djupt det är ned till berget. Alternativet du föreslår är värt att titta på. Då skulle jag kunna göra tillräckligt antal provborrningar efter sträckan för att säkra djupet.

6. BiFuel
    Medlem Nivå 14
    Var i landet håller du hus? Jag kanske kan tipsa om lämplig firma eftersom jag anlitar en del såna i mitt jobb (miljötekniska markundersökningar).

7. H
    Moderator · Nivå 25
    Ärligt talat så tror jag att någon enstaka bergklack som ev. kan sticka upp, är billigare att spränga eller bila bort, än vad en undersökning kostar.

Och skulle det visa sig att du har rejält med berg i princip hela vägen, då lär du inte hitta någon väg förbi det heller.

8. Enk Projektet
    Medlem · Nivå 14
    Varför så långt om det inte är på din tomt?

• Laddar…
  9. larsake
    Medlem Nivå 1
    Vi har fått ok på att koppla på VA från kommunen här ute på Ekerö (Färingsö), men får bekosta projektering och byggnation själva samt driva anläggningen i egen regi. Så vi ska gräva ca 1,5 km totalt. Vi får då en reducerad avgift för att koppla på.
    Tyvärr handlar det nog inte någon enstaka bergklack utan att det är för grunt på en sträckning markägaren föreslagit och då blir det en hel del sprängning. Markägaren vill inte låta mig gräva ute på åkern utan vill att jag gräver i vägkanten om det går. På andra sidan vägen är det sluttande berg så jag misstänker därför att det blir för nära berg, men vill undersöka detta innan vi sätter igång. Skulle det visa sig vara berg tar jag upp diskussionen igen med markägaren, men går det att lösa med att gräva i vägkanten så gör vi ju det.

Det lutar nog åt att jag hyr en bergborr under en helg och borrar ned upp till 2 m på ett antal kritiska ställen för att se om jag stöter på berg. Under en helg skulle jag kunna utföra minst ett tiotal mätpunkter och komma undan med en kostnad på runt 3000 ex mitt eget jobb.

Redigerat 11 jan 2014 09:11
  10. larsake
    Medlem Nivå 1
    Igår fick jag reda på att det finns nya metoder att gräva i form av borrning. Vet inte exakt vad metoden kallas men man borrar 2 m ned utefter sträckningen i marken några hundra meter i stöten. Gräver ett hål och drar tillbaka borren till utgångshålet och drar med sig rören. Fortsätter därefter vidare och skarvar rören i hålet man grävt.
    Man slipper därmed schaktningen och de problem man orsakar med grävningen, som i mitt fall då dräneringsrör rubbas och marksättning riskerar orsaka problem för bonden när marken satt sig efter schaktningen.
    Det skulle innebära möjligen en punkgrävning ute på åker i vårt fall. Jag har ett kostnadsförslag på gång från en entreprenör och får väl se vad detta landar på. Jag antar att det låter dyrt med denna specialmetod men låter onekligen intressant.

11. S
    Medlem Nivå 1
    En variant kan vara att lägga en pump och frigolitlådor med värmekabel,då räcker det med 1m djup i väg samt att det går att gå runt ev hinder.