Byggahus.se

Marktryck av parkering nära husvägg

1. E
    Medlem · Stockholm · 38 inlägg

extcon

Medlem
    Går i tankarna att bygga pool och kommer då vara tvungen att offra ett garage (poolen måste ligga på tillfarten). Bilarna kommer då behöva parkeras på kortsidan av huset. Hur mycket tryck blir det mot källarvägg om man parkerar nära husväggen, 40-50 cm ifrån? Vi har ganska djup källare, ca 2,60, stommen är av lättbetong och kortsidan på huset är ca 8 m. På insidan av källarväggen finns två "pelare" som jag antar är för att staga källarväggen mot att "rasa in". Samma sorts pelare finns runt hela husets källarväggar samt två metallstag på långsidorna.
    Hur avgör man om man kan och i så fall hur långt ifrån huset man måste parkera? Poolen antar jag inte trycker mot huset på samma sätt då den ju kommer ha gjutning runt?

2. W
    Husägare · Mälardalen · 1 025 inlägg

witten

Husägare
    Kan du få tag på beräkningarna av källarväggen?

3. E

extcon

Medlem
    Tveksamt. Jag "tror" huset är en husmodell 1,5 plan som man utgått ifrån och byggt med källare istället för platta från någon hustillverkare, byggt 1969. Ska kolla om något finns på ritningarna men har för mig att det inte finns några särskilda beräkningar.

4. W

witten

Husägare
    De ligger i så fall i kommunens arkiv, det är bara att fråga dem. Du vill hitta en uppgift om vilken överlast väggarna är dimensionerade för. Det bör vara minst 250 kg/m2.

• Laddar…
  5. E

extcon

Medlem
    Bra info. Vad innebär 250 kg/m2? Är det marktrycket mot grundmur/källarvägg. Minns från konstruktionslektionerna att marktrycket stiger linjärt med djupet men vet inte hur vertikala punktlaster på markytan intill påverkar.. På bilden syns ytan som är aktuell. Poolen är tänkt att ligga där den röda bilen syns och två bilar tänkta att parkeras i bredd i höjd med kortsidan på huset "hitom" den röda bilen i bilden.

6. W

witten

Husägare
    Det är marktrycket från däcken till överytan av marken och siffran är från byggnormen för fordon upp till 3 ton. För att få ut den horisontella lasten mot väggen så räknar man om det med modeller för jordtryck.

Du kommer ihåg rätt, jordtrycket från jordens vikt stiger linjärt med djupet men trafiklasten är konstant.över väggens höjd och beräknas som lasten*jordtryckskoefficienten*väggens höjd.

• Laddar…
  7. E

extcon

Medlem
    Wow, tack förstår jag rätt att om väggen är dimensionerad 250 kg/m2 så är lugnt med jordtryck + last från bil/-ar intill väggen med angivna mått?

Kan passa på att fråga då det planeras för ny dränering och isolering av grund om man kan passa på att göra någon åtgärd för ny p-plats beroende på om jag får fram info om dimensionering av vägg/mur eller inte och vad den visar.

8. Bästa svaret

W

witten

Husägare
    Ja i så fall är det lugnt med parkering ända in till fasaden.

Den åtgärd som möjliggörs i och med dräneringen är lättfyllning, tex Leca eller Hasopor. Det isolerar även väggen som bonus.

• Laddar…
  9. E

extcon

Medlem
    Stort tack

10. E

extcon

Medlem
    Kanske är att gå händelserna i förväg men vad gör man om det saknas uppgifter eller dimensioneringen är för mindre last än 250 kg/m2? Låter bli att parkera men kan man göra annan åtgärd?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.