Byggahus.se

Marktäckning med Leca eller singel?

1. H
    Medlem · Västra Götaland · 256 inlägg

hilife

Medlem
    Hej!
    Jag fixar ett gammalt hus där det varit mullbänk i golven. Nu har jag grävt ut c:a 80cm och åstadkommit nått som liknar torpargrund. Detta för att kunna sänka golven lite så man kan stå rak i kök och hall. Jag står nu då med ett hus där jag ska gjuta stödmurar för jordsegmentet som står under syllarna och stengrunden. Murarna ska göras i lecablock och de ska stå på fundament i jorden. Dessa murar ska sen vara stöd för mitt nya sänkta bjälklag.

Under bjälklaget är det tänkt att det ska ligga en markduk och sen lecakulor 12-20k ELLER tvättad makadam eller tvättad singel. Vad ska jag välja? Enligt min byggkonsult ska jag isolera med lecakulor mellan min mur och jordväggen som huset står på. Då tänkte jag att det kanske var bra att ha leca även på marken under bjälklaget men det känns som leca är dyrt. Har tyvärr inte hittat en enda leverantör där de har denna lecasort i sortimentet så jag kunnat få pris. Vad är bäst att välja? Leca mellan mur och grund och sen tvättad singel på marken?

En annan sak jag stött på är att jag behöver en ganska bred syllpapp. Det är för krångligt att förklara men den bredaste papp jag hittat är 22cm och jag behöver MINST det dubbla, gärna 50cm, då jag ska vika syllpappen på ett speciellt sätt när bjälklaget byggs. Finns det bredare syllpapp eller kan man använda nån tjock takpapp och vända den med "vattensidan" nedåt istället eller har dessa material helt olika egenskaper?? (de ser ju likadana ut).

Tacksam för tips och råd.

2. H
    Medlem · Västra Götaland · 256 inlägg

hilife

Medlem
    Ingen som har gjort detta som kan ge mig lite input?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.