Hej,

Jag vill byta ut golvet i mitt kök, men hade tänkt behålla stommarna. Under stommarna finns det vad som ser ut som någon form av stöd (se bild nedan).

Svarta justerbara stödben under köksstomme med kablar och rör på undergolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Frontpanelerna under stommarna hakades fast i dem. Min fråga är om dessa bara fyller funktionen att vara något att haka i frontpanelerna i, och att jag kan ta bort dem utan att behöva oroa mig eller om de behövs för att bära upp vikten av stommarna? Mikro och ugn kommer inte att stå i stommarna, men spishällen kommer att vara kvar (inbyggd i arbetsbänken).

Jag undrar även om jag kan koppla ur diskmaskinen och flytta den medan jag lägger det nya golvet? Det kanske tar ett par dagar då jag eventuellt kommer behöva göra förarbete på undergolvet. Bör jag i sånt fall plugga igen något rör? (Ingen bild på hur det ser ut bakom diskmaskinen än då jag ännu inte dragit fram den).

Tack på förhand

IKEA eller annat fabrikat har dessa ben, är justerbara gängas upp och ett mellanrum på ca 2 cm till golvet ser det ut som. Dom sitter intryckta med nabbar i botten, troligtvis sitter det fästen i väggen, titta in i skåpets överdel i hörnen. Plocka ut allt som går från skåpen så kan du gänga upp benen, stommen hänger då i väggen. tänk bara på att inte belasta skåpen förrän benen är på plats igen

BirgitS
Annars är det vanligt att man bara lägger golvet fram till benen. Att golvet tar slut innan väggen kommer ju inte att synas när socklarna kommer på plats.

nackdelen är om man inte har golv under skåpen kan det ev ta längre tid att upptäcka en vattenläcka, vattnet rinner in under golvet.
det brukar inte vara så svårt att lägga golv under om man skaffar 5-6 extra plastben som sätter in provisoriskt när man tar bort ordinarie ben

BirgitS
Beror ju på var man har sina vattenskydd. Men även med lagt golv under stommarna och inga särskilda plastskydd är det ju stor risk för att vattnet rinner ner längs väggen eller i skarvarna mellan golvbrädorna. Har ju sett bilder i forumet på hur det sett ut under kylskåp och liknande där parkettgolv och liknande varit rejält förstört innan man har upptäckt att det har varit ett problem.

Som sagt, benen bör du inte ta bort utan vidare.

Diskmaskinen är bara att koppla ur. Om du har vattenavstängning på din blandare för maskinen så stänger du den, brukar hålla tätt. Faran är ju att någon kan råka öppna den kranen, därför skulle jag nog ordna ett ett lock att sätta på vattenkopplingen. Det är ofta en "R20" (kallas även G3/4) gänga mellan maskinens slang och röret från blandaren.

Ex:

https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...lamringar-nipplar-och-bussningar/lock-452271/

Tack så mycket för all återkoppling!

Tror ni att det kan funka att lossa enskilda svarta stödbenen successivt, för de golvplattorna som ska tas bort/sättas, och sedan fästa dem igen? I princip allt utom den inbyggda spishällen är urplockat ur stommarna, alla lådor osv.

Angående diskmaskinen så tänkte jag dubbelkolla att jag förstår det rätt. Under diskhon ser det ut som på bilden nedan, där de två slangarna längst till vänster kommer från diskmaskinen. Jag vrider först på vreden som är inneslutna i den röda ellipsen, och skruvar sen bort skruven i den gröna ellipsen och sätter sen dit ett lock?

Bild på undersidan av en diskbänk med rörkopplingar, slangar, och markerade delar i röd och grön ellips.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

BirgitS
Jag tycker det borde räcka att stänga av ventilerna i den röda ellipsen och sen öppna blandaren för fullt på ljummet vatten så ser du att ventilerna har stängt helt och hållet.

Hempularen avsåg nog om du använde avstängningen som väl finns uppe på själva blandaren, den kan man kanske inte lita på till 100 % samtidigt som man inte kan kolla att den verkligen har stängt av.

• Gilla
supernoob
  • Laddar…
Tack så mycket för tydliggörandet, ska testa det :)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.