Byggahus.se

Markstensmönster

1. tharnstrom77
    Medlem Nivå 4
    Hej!

Jag har en fråga gällande markstensmönster. Jag ska lägga betongplattor 435 x 435 x 50 mm. När jag tittar runt brukar plattor läggas omlott (se alternativ 1). Men hur stor betydelse har det om jag lägger dessa, förhållandevis, stora plattor i rad (se alternativ 2)?

Det ska inte köras några bilar på detta område.

Marksten.JPG

2. M
    Medlem Nivå 5
    Enligt min erfarenhet så beror det på hur fallen ser ut... ska du lägga en yta med konstant fall så fungerar alt 2 men om du har olika fall och/eller åt olika håll så kan det se konstigt ut i och med att du ser de olika linjerna tydligare med fall 2 än i fall 1. Linjerna förskjuts p.g.a. olika lutning och det kan se slarvigt ut

3. tharnstrom77
    Medlem Nivå 4
    Hej, tack för ditt svar!!

Så egentligen har det inte så jättestor betydelse för hållfastheten?
    Fallet kommer gå åt samma håll hela vägen, det är en kvadratisk yta där fallet ska gå från huset.

Om jag väljer en mindre sten, har det större betydelses hur man lägger stenen? Det känns i och för sig som att det är enklare dela en mindre sten jämfört med et större, då handlar det mer om det visuella utseendet.

Är fortfarande i planeringsfasen så jag har inte bestämt mig ännu hur det ska bli och rådfråga är alltid bra :)

4. M
    Medlem Nivå 5
    halvstensförband ger ju såklart bättre hållfasthet i förbandets riktning (nedifrån och upp i alt 1) men ska du inte köra bil eller utsätta den för andra förhållandevis stora krafter så ser jag inte att det har någon större betydelse. Men det är klart, har du mindre lättare stenar så är det ju enklare att förskjuta en rad än att förskjuta mer eller mindre hela stenläggningen (som det blir med halvstenförband). Å andra sidan är det väldigt sällan som halvstensförband förskjuts från vänster eller höger i bilden, och i den riktningen följer stenläggningen alt 2 (alltså inget förband som tar upp krafter).

Redigerat 10 apr 2015 13:38
  5. P
    Medlem · Nivå 13
    Jag bara undrar vad du anser dig vinna (förutom att kapa några stenar) på att lägga enligt alt 2?
    //Ronnie