Jag har renoverat och gjutit ett fundament på 4x8m, ca 70cm högt. Fundamentet är vår entré och uteplats. Jag hade först tänkt lägga granitkeramik men är nu sugen på att lägga marksten istället. Är det någon som gjort detta eller nåt liknande? Mina tankar går runt om jag ska använda nåt lim eller vanlig fix för utomhusbruk samt om jag ska foga med nåt annat än stenmjöl eller inte...
Tacksam för svar från er som gjort liknande eller ni som är erfarna och har bra tankar kring detta
4 674 läst · 4 svar
5k läst
4 svar
Marksten på betong
-
Medlem · 2 inlägg 27 aug 2017 00:56
-
27 aug 2017 08:13 #2
Du kan prova någon typ av klisterasfalt.
Det brukar fungera när man lägger något på betong som inte ska glida iväg.
Om det ska vara draglast finns det givetvis bättre lim att tillgå, men i ditt fall med en större yta så borde asfaltklister/klisterasfalt fungera.- Laddar…
-
-
Medlem · 2 inlägg 28 aug 2017 00:57
-
28 aug 2017 06:52 #5
Det beror väl lite på vilken typ av sten du tänker lägga. Lägger du en rätt slät granithäll så kan man ju t ex ta en fogmassa. Finns även fogmassor till grövre fogar typ Romex. Visst kan man fylla i med stenmjöl eller sand men ogräset får fäste.
Hade jag varit du (alltså bara efter vad jag tycker är snyggt och praktiskt) så hade jag satt sågade granithällar i fix och använt fogmassa.
Edit: Romex är förresten en dränerande fog, så det kanske inte är lämpligt.- Laddar…