Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Marksten på betong

1. Petteritopp
    Medlem · 2 inlägg

Petteritopp

Medlem
    Jag har renoverat och gjutit ett fundament på 4x8m, ca 70cm högt. Fundamentet är vår entré och uteplats. Jag hade först tänkt lägga granitkeramik men är nu sugen på att lägga marksten istället. Är det någon som gjort detta eller nåt liknande? Mina tankar går runt om jag ska använda nåt lim eller vanlig fix för utomhusbruk samt om jag ska foga med nåt annat än stenmjöl eller inte...
    Tacksam för svar från er som gjort liknande eller ni som är erfarna och har bra tankar kring detta

2. Zork
    Hobbyelektriker · Nacka · 62 inlägg

Zork

Hobbyelektriker
    Du kan prova någon typ av klisterasfalt.

Det brukar fungera när man lägger något på betong som inte ska glida iväg.
    Om det ska vara draglast finns det givetvis bättre lim att tillgå, men i ditt fall med en större yta så borde asfaltklister/klisterasfalt fungera.

• Laddar…
  3. Alltgår
    Medlem · Skåne · 1 164 inlägg
    Fix för utomhusbruk för marksten, Ardex har överlag bra grejer.

• Laddar…
  4. Petteritopp
    Medlem · 2 inlägg

Petteritopp

Medlem
    Vad tror du om fogarna? Stenmjöl?

5. Alltgår
    Medlem · Skåne · 1 164 inlägg
    Det beror väl lite på vilken typ av sten du tänker lägga. Lägger du en rätt slät granithäll så kan man ju t ex ta en fogmassa. Finns även fogmassor till grövre fogar typ Romex. Visst kan man fylla i med stenmjöl eller sand men ogräset får fäste.

Hade jag varit du (alltså bara efter vad jag tycker är snyggt och praktiskt) så hade jag satt sågade granithällar i fix och använt fogmassa.

Edit: Romex är förresten en dränerande fog, så det kanske inte är lämpligt.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.