Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Marksten eller kantsten först?

1. P
    Medlem · 27 inlägg

PerAndersson

Medlem
    Hej!
    Jag ska inom kort lägga marksten för första gången. Det ska bli en gång intill en husvägg som leder fram till en liten uteplats, se bifogad bild. Efter att ha tittat runt på lite olika stenläggningar har jag fått för mig att jag ska lägga stenarna i "halvstensförband" med en kantsten utanför (som på den här bilden https://www.bauhaus.se/media/catalog/product/cache/74c1057f7991b4edb2bc7bdaa94de933/6/0/6060006k.jpg).

För att göra det så enkelt som möjligt så tänkte jag att man kunde lägga ett antal hela stenar (säg 5) och en halv i första raden. Andra raden tar man halvan som blev över från första raden och 5 hela. På så sätt blir det bara en kapning per 2 rader. Likaså är det inte så noga exakt hur stor uteplatsen blir, utan efter sista raden i gången så gör man bara en bredare rad.

Det är här frågorna börjar. Jag läste någonstans att man ska sätta kantstenen först och markstenen sen. Det verkar logiskt, men det innebär samtidigt att för att slippa kapa mer sten än nödvändigt så måste man mäta mycket och noga. Både bredden på gången, bredden på uteplatsen och vid hörnet mellan gången och uteplatsen måste bli rätt för att slippa extra kapningar.

Är det dumt att sätta markstenen först, gräva ut precis intill markstenen (kantstenen är djupare än markstenen), sätta dit kantstenen och sen fylla på med grus på utsidan av kantstenen (som det sen kommer vara gräs ovanpå)? Blir det större risk för sättningar?

2. Bästa svaret

G-83
    Renoverare · Skåne · 730 inlägg

G-83

Renoverare
    Om det inte är en yta som ska belastas med mer än gångtrafik kan du göra så. Men jag tycker du ska skippa att lägga sista raden tills du satt kantstenen. På det viset kommer du kunna återfylla ordentligt bakom kantstenen.

3. P
    Medlem · 27 inlägg

PerAndersson

Medlem
    Smart, så får det bli. Tack för svaret!

4. G-83
    Renoverare · Skåne · 730 inlägg

G-83

Renoverare
    Det var så lite.
    Lycka till med projektet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.