Hej!
Har köpt ett hus med en massa ofärdiga projekt och nu försöker jag förstå hur jag ska slutföra dem.
på flera ställen runt huset ligger någon form av markskiva. En gul gullfiberliknande och svampigt mjuk skiva helt enkelt, jag tror dessa kallas markskivor. Hur är det meningen att dessa ska täckas egentligen? Vill helst slippa den där svampiga känslan…
Jag har också ett souterängplan där det lagts tjälisolering utanför med samma markskiva och ett lager eps ovanpå. För att krångla till det finns en stor balkong med uterum på våningen ovanför som står på pelare som går igenom isoleringen. Gissar att det extra lagret har med föregående ägares oro att balkongen rör sig men hur sjutton ska jag täcka isoleringen? Vill ju kunna gå där utan att det känns att jag går på isolering. För att ytterligare begränsa lösningsmöjligheterna är det inte särskilt mycket bygghöjd upp till dörren.
Detta är inte den sista frågetråden om detta hus…
Har köpt ett hus med en massa ofärdiga projekt och nu försöker jag förstå hur jag ska slutföra dem.
på flera ställen runt huset ligger någon form av markskiva. En gul gullfiberliknande och svampigt mjuk skiva helt enkelt, jag tror dessa kallas markskivor. Hur är det meningen att dessa ska täckas egentligen? Vill helst slippa den där svampiga känslan…
Jag har också ett souterängplan där det lagts tjälisolering utanför med samma markskiva och ett lager eps ovanpå. För att krångla till det finns en stor balkong med uterum på våningen ovanför som står på pelare som går igenom isoleringen. Gissar att det extra lagret har med föregående ägares oro att balkongen rör sig men hur sjutton ska jag täcka isoleringen? Vill ju kunna gå där utan att det känns att jag går på isolering. För att ytterligare begränsa lösningsmöjligheterna är det inte särskilt mycket bygghöjd upp till dörren.
Detta är inte den sista frågetråden om detta hus…
Jag skulle gissa på fuskbygge.
Den tidigare ägaren har försökt isolera under balkongen med väggisolering, dvs gullfiber. Den ska inte ligga mot mark.
Kan du lyfta på plasten så man ser vad som finns under?
Den tidigare ägaren har försökt isolera under balkongen med väggisolering, dvs gullfiber. Den ska inte ligga mot mark.
Kan du lyfta på plasten så man ser vad som finns under?
Vi har markskivor av stenull under/runt huset. Den är ganska styv och jag tror att den är gulare än vanlig Rockwool, kanske beror på var råvaran kommer från. Men den är ju ändå svampig jämfört med cellplast.FreQa skrev:
japp jag ska göra det när barnen inte ”hjälper till”.FreQa skrev:
Grunden på huset verkar vara isolerad med XPS iaf.
Gav barnen varsin trädgårdsslang…
lyfter jag jag duken ser det att vara eps 150-200mm och därefter den omtvistade fiberskivan. Den är både mjuk och blöt och jag lyckades inte lyfta den utan att den gick sönder. På ett ställe skymtar dock ytterligare ett lager eps igenom så det krävs nog ytterligare undersökningar.
På ett annat ställe hittar jag samma fiberskiva under ett tunt lager sand och på ytterligare ett ställe har det gjutits ett golv ovanpå. Inga sprickor eller så i golvet dock.
lyfter jag jag duken ser det att vara eps 150-200mm och därefter den omtvistade fiberskivan. Den är både mjuk och blöt och jag lyckades inte lyfta den utan att den gick sönder. På ett ställe skymtar dock ytterligare ett lager eps igenom så det krävs nog ytterligare undersökningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
På ett annat ställe hittar jag samma fiberskiva under ett tunt lager sand och på ytterligare ett ställe har det gjutits ett golv ovanpå. Inga sprickor eller så i golvet dock.
Redigerat:
Så här ser det ut på kortsidan. EPS och enligt en ritning jag hittat platonmatta innanför. Ritningen säger också markduk utanpå men någon sådan syns inte. Skarvarna verkar tätade med något, kanske fogskum.
det är sandjord och jag undrar hur viktig markduken är egentligen? Kan jag ösa tillbaka jorden direkt mot eps-skivan och sova gott?
det är sandjord och jag undrar hur viktig markduken är egentligen? Kan jag ösa tillbaka jorden direkt mot eps-skivan och sova gott?
Det är såklart XPS och inte EPS.E erimos skrev:Så här ser det ut på kortsidan. EPS och enligt en ritning jag hittat platonmatta innanför. Ritningen säger också markduk utanpå men någon sådan syns inte. Skarvarna verkar tätade med något, kanske fogskum.
Liknande trådar
-
Hur täcker ni era inbyggda ovanmark-pooler för natten?
Pool -
Montera ny skorsten - Hur täcker jag hålet efter gamla skorstenen bäst?
Ved, Pellets, Flis -
Lerig mark runt bygge - Hur täcker man marken bäst?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Byte av avlopp i radhus - granne fick vattenskada - försäkringen täcker inte
Försäkringar -
Badrum felaktigt utfört - täcker försäkring?
Försäkringar