Byggahus.se

Marknivå mitt i källarfönster

1. A
    Medlem · Västerbotten · 338 inlägg

Albireo

Medlem
    Bakgrund
    Håller på med ett källarprojekt där jag bland annat ska lösa ett problem att marken lutar mot husgrunden.
    Tidigare ägare hade lagt ned en stenkrans runt fönstret. - Men denna lösning höll bara ut gräskanten från fönstret och det bildades en halvmåne "tratt" närmast väggen.

Skulle marken få en liten lutning från huset (vilket vore det bästa) skulle marknivån komma mitt i källarfönstret.
    Att minska fönsterhöjden från 400mm till 200mm är inget alternativ eller att sänka nivån på gräsmattan ett par meter ut, är inget heller jag tänker göra.

Problem
    Fönstret ligger idag ca 10cm under marknivå.
    Finns en bra lösning på detta, skulle jag kunna sätta in ett högre fönster med mer ljusinsläpp, och marknivån skulle då komma ca 20cm över den nedre fönsterkarmen.

Tror inte jag är fört med detta problem?
    Vilka lösningar finns att köpa / bygga / gjuta?
    Ska "rännan" utgå från fönsterblecket?
    eller...

2. Janus82
    Medlem · Örebro län · 1 475 inlägg

Janus82

Medlem
    Jag har ett par källarfönster som ligger något under marknivån. De har en "häftklammer" av betong som håller ut jorden runt fönstret så att man får in ljus och kan öppna fönstren i källaren. I botten av försänkningen ligger grus som dränerar bort eventuellt regnvatten så det har aldrig varit problem med fukt i nedsänkningarna.

3. S
    Medlem · Dalarna · 3 226 inlägg

SueCia

Medlem
  4. A

Albireo

Medlem
    Tack för bilderna.
    Snygg lösning!

Hade funderat på något liknande, men med lite annan form.
    Min fönsterbrunn kommer nog att bli någon dm djupare - men vill inte att "gropen" ska fyllas av möss och andra djur som inte kommer upp levande.

Förstod inte riktigt det som skrevs om U-armeringen.
    Går armeringen även in i väggen som stift? (eller står "lådan" fritt?)
    Själv kommer vi att isolera källarväggen utanför.

Finns det något namn på denna typ av lösning?
    (tänkte ev. försöka hitta förslag på andra former med t.ex. natursten eller liknande.)

5. B
    Allvetare · Stockholm · 8 489 inlägg

b8q

Allvetare
    "Ljusbrunn" är väl det vanligaste.

6. A

Albireo

Medlem
    Tack! började hitta förslag på design och utförande....

7. S
    Medlem · Dalarna · 3 226 inlägg

SueCia

Medlem

Min brunn är ganska djup, en mus kommer aldrig upp själv, men har aldrig hittat nån mus i den heller :)

Det som skrevs om armeringen var att jag gjorde Stående upponervända Un som jag najade ihop i "serie med varandra". Det jag borde gjort var att de stående armeringsjärnen som sitter i bottenplattan skulle varit längre, sen fästa "liggande" un som är formade precis som väggarna i ljusbrunnen så att säga.

Ingenting är fäst i husväggen då jag var rädd för att det skulle sätta sig och skada husgrunden.

8. A

Albireo

Medlem
    Ok! Tack!

Blev botten "helt plan" eller lutar den åt något håll? (det kanske inte kommer så mycket vatten fönsterbrunnen över huvud taget?)

Användes vanlig betong?
    Skulle det vara bättre att använda EPS-betong? (med en viss isolerande effekt)
    Bäst skulle givetvis vara att använda "skum betong" http://www.gasilage.se/pages/omskum.html
    eller https://www.byggahus.se/forum/threads/skumbetong.42629/
    Men tror inte man kan blanda den själv med tensider.

I mitt fall kommer källarväggen att isoleras. (100mm cellplast ovan mark)
    Funderar även om man måste/ska göra något form av tak över vintern, eftersom brunnen bara kommer att fyllas av snö, med en viss risk att brunnen/cementen fryser sönder till våren? (idag försvinner nästan hela fönstret under snön...)

Bakgrunds Info!
    Borrade för någon vecka sedan ett markhål, diameter ca 25cm. för att kolla nivån på grundvattnet.
    Hålet blev ca 170 djupt, innan jag "gav upp". När jag kom dit dagen efter, för att fortsätta, fanns det 3-4st musungar som kämpade på botten av hålet som då delvis hade blivit fuktigt. - Dessa gick tyvärr inte att rädda, hade bara borren att tillgå och de klämdes nog ihjäl när de försökte gömma sig...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.