Hej
Är det någon här som har koll på regler och praxis gällande märkning av värmekablar?
Jag har sett skyltar med varningar för att det ligger en 230v värmekabel i marken.
Måste man märka upp dom? Och isåfall, räcker det med med sådana skyltar där värmekablar kommer ut från byggnader? Jag har en hel del värmekablar eftersom mitt hus står på plint och den som gjorde vatten och avloppssystemet tyckte att det var jobbigt/onödigt att gräva till frostfritt djup.
Är det någon här som har koll på regler och praxis gällande märkning av värmekablar?
Jag har sett skyltar med varningar för att det ligger en 230v värmekabel i marken.
Måste man märka upp dom? Och isåfall, räcker det med med sådana skyltar där värmekablar kommer ut från byggnader? Jag har en hel del värmekablar eftersom mitt hus står på plint och den som gjorde vatten och avloppssystemet tyckte att det var jobbigt/onödigt att gräva till frostfritt djup.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 155 inlägg
Det ska finnas dokumentation lämpligen vid elcentralen eller annan inkopplingspunkt som beskriver alla egenskaper hos värmekabeln, dvs motsvarande märkskylten på elapparater plus lite till. Jag tror du tänker på varselmärkning av kabelns placering för att undvika skador på den och elchock? Den är vad jag kan se en bedömningsfråga. "The presence of the heating cable shall be made evident...". Jag tror man kan tänka likadant som för rena elkablar i mark och på byggnader (stuprör etc). Där den är synlig och berörbar bör folk förstå att det är en elkabel och där den ligger i mark bör en grävare upptäcka detta i tid genom att sedvanligt markeringsband för el används.
Tack!Bo.Siltberg skrev:
Det ska finnas dokumentation lämpligen vid elcentralen eller annan inkopplingspunkt som beskriver alla egenskaper hos värmekabeln, dvs motsvarande märkskylten på elapparater plus lite till. Jag tror du tänker på varselmärkning av kabelns placering för att undvika skador på den och elchock? Den är vad jag kan se en bedömningsfråga. "The presence of the heating cable shall be made evident...". Jag tror man kan tänka likadant som för rena elkablar i mark och på byggnader (stuprör etc). Där den är synlig och berörbar bör folk förstå att det är en elkabel och där den ligger i mark bör en grävare upptäcka detta i tid genom att sedvanligt markeringsband för el används.
Hmm, dokumentation vid elcentralen? Plus lite till? Skulle du kunna utveckla detta, jag hänger inte riktigt med på vilken typ av information och hur den lämpligen ska presenteras, på gruppförteckningen eller separat?
Ja, jag tänkte i första hand på varselmärkning av kabeln. Så det är mest om den är beröringsbar som man behöver skylta, annars (vid förläggning i mark) är det mest en fråga om dokumentation och märkband?
Trevligt att man får ett större svar än man hade tänkt sig (jag hade inte tänkt på märkning vid elcentral), då lär man sig verkligen nåt nytt!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 155 inlägg
Alla elapparater ska ha en märkskylt som anger fabrikat, modell,spänning, ström, effekt etc, Värmekablar är inte undantagna. Det som tillkommer för dessa är saker som beror på installationen, förläggning, effekt per ytenhet etc. Det finns en lista på ca 20 punkter i avsnitt 753 av elinstallationsreglerna. Denna dokumentation ska du alltså redan ha, kanske följde det med i pappershögen vid husköpet?
Det sitter en lite lapp på kablarna intill stickpropparna med grundläggande info såsom CE, effekt m.m., men i övrigt är det enda jag har några datablad såsom detta:
är det sådan info som du menar ska finnas i elcentralen?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
är det sådan info som du menar ska finnas i elcentralen?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 155 inlägg
Det är en bit på vägen, kanske inte mer än vad man kan förvänta sig. Det är ju främst du som är intresserad av dessa märkdata. Jag saknar uppgifter om total effekt, dvs längd på kabeln. Man vill ju veta hur mycket ström den drar. Den ska finnas i anslutning till installationen så som är värmen är ansluten via stickpropp så får det anses vara ett lämpligt ställe.
Längd/total effekt finns angivet på klisterlappen på anslutningskabeln. Och den är ju vid anslutningspunkten (en abox nära golvet i badrummet) Det jag blev förbryllad över är dokumentationen i elcentralen, men då kanske det räcker med papperet jag visade?
Den typiska skylten, etiketten där värmekabeln ansluts och ett enkelt notat i gruppförteckningen att den finns och ev var och vad den är tänkt för så är det bra. Särskilt det sistnämnda med lite info vid centralen saknas ofta och är vettig för många fall inte bara värmekablar även andra lite udda upplysningar kan vara mycket värt.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 155 inlägg
Jag ser ingen uppgift om total effekt på lappen. Men om man kan se märkningen på kabeln och kan ringa in rätt alternativ längst ned på lappen så skulle jag vara nöjd. Jag skulle också vilja veta lite mer om kabelns förläggning, hur lång den är mätt från lämplig punkt. Tillverkaren borde också ange vilken minsta säkring som krävs för de olika effekterna. Vid felsökning kan också kabeln resistans vara bra att ha ett värde. Dvs det är information som du själv vill ha, eller den som ska göra underhåll. Var vill du själv placera den? Eller vad är egentligen din fråga?
Min fråga var egentligen det som du snabbt svarade på, dvs hur man märker var värmekablarna är förlagda. (Skylt, märkband)
Men sen fick jag ett svar som jag inte visste att jag behövde, nämligen att det bör finnas info om värmekablarna i centralen. Jag trodde det räckte med lapparna på anslutningskablarna:
(Står 72W at +5˚)
Edit: Det sitter en termostat som styr värmekablarna i centralen, så det är väl där som det är lämpligast att placera all information/dokumentation)
Men sen fick jag ett svar som jag inte visste att jag behövde, nämligen att det bör finnas info om värmekablarna i centralen. Jag trodde det räckte med lapparna på anslutningskablarna:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
(Står 72W at +5˚)
Edit: Det sitter en termostat som styr värmekablarna i centralen, så det är väl där som det är lämpligast att placera all information/dokumentation)
Då ska det sitta en skylt på väggen där V-kabeln börjar i mark på väggen, som den här eller liknande https://www.elkatalogen.se/produkte...bIZMqXkW887B_caJmbRngepFmSSyGtdRoC25oQAvD_BwE finns kanske på varuhusen som säljer V-kablar , brukar följa med i paketen.
Klicka här för att svara