Byggahus.se

"Marknadsvärde" vid inlösen av fastighet.

1. K
    Medlem · västra Götaland · 15 inlägg

kwirk

Medlem
    Hejsan alla !
    Har en lång historia jag för tillfället kommer hålla korta.
    Har sedan 2014 drivit ett ärande mot trafikverket pga. Av buller och vibrationer .
    Har fått bla.domstols beslut att trafikverket ska göra åtgärder mot buller. Men nu vid årsskiftet även mot vibrationer.
    Pga.för höga värde .

Detta har lett till att dom kommer att värdera huset och köpa de till marknadsvärde.
    Eller lösa in de pga. Buller samt vibrationer.

Jag är nyfiken, har någon eller känner du någon som vart i samma sits?

Är det skambud eller ska de bli en fight av de här med ? Är så trött på dessa myndigheter men rättvisan verkar segra till slut endå.

Ps. Jag har bott här sedan 98. Planen från början var inte inlösen..men trafikverket har skött många saker dåligt. När allt är klart tänker jag sammanfatta hela historian till er som är intreserade.

Mvh

2. V
    Medlem · 17 inlägg

Vrakersberg

Medlem
    Jag vet i ärlighetens namn inte hur Trafikverket gör sin värdering. Gissningsvis är detta styrt och reglerat på liknade sätt som kronofogden gör vid exekutiva auktioner. Däremot arbetar jag med buller och vet att i sådana här fall finns det ingen möjlighet att med åtgärder innehålla rimliga ljudtrycksnivåer i enlighet med krav/riktvärden som finns.

”Marknadsvärdet” är ju givetvis också beroende av ljudnivåer från trafik, vilket i ditt fall borde vara ganska extremt eftersom de åtgärder som vanligtvis finns att tillgå är ganska långtgående. Så det hade ju varit kasst om de värderar din fastighet lågt pga de höga ljudnivåerna, och sedan erbjuder dig detta. Jag tror nog inte det fungerar så, men man vet ju aldrig. Du får gärna uppdatera när du vet, jag skulle vara lite nyfiken på att höra fortsättningen.

3. K

kwirk

Medlem
    Värderingsbyrå harr varit hos oss nu. Men om de värderar som en mäklare vet jag ej.
    Han skulle iaf. Kolla vad senaste fastigheter sålts för i området. Så antar de är marknadsvärde.

Jag får ej reda på värderingen direkt utan de kommer gå via trafikverket..

Men jag har redan kontaktat 2st mäklare och förklarat ärandet men båda tyckte att jag ska vänta. Men om några veckor är det klart.

Antar att domstolsbeslutet börjat tynga trafikverket därav har detta gått nu på under en månad...

Men nu med detta facit i handen ser jag inga problem och hinder med att driva in ett domstolsbeslut för vibrationer med om värdet skulle läggas lågt.

Jag ska hålla dig uppdaterat.

4. V
    Medlem · 17 inlägg

Vrakersberg

Medlem
    Klokt att kolla med mäklare så att du har en jämförelse. Hoppas att det löser sig på ett bra sätt, det låter som en riktigt seg och jobbig process.

5. K

kwirk

Medlem
    Ja. Vad ska man säga.
    Jag är mest trött på hur en myndighet kan med o planera in deras mätningar just precis när arbete ska pågå vilket orsakar nedsatt trafik och hastiget :)
    Och sen tog de 3månader att få de bekräftat. (De tog jag reda på 1dag...)
    Så de är väl de som triggat igång mig och nu löper vi linan ut när dom endå retat upp mig...
    Hade absolut inga planer på att flytta.
    Har tex. Nybyggd verkstad m.m.

Finns mycket att berätta hur saker och ting har gått till men jag vill inte lägga ut nåt förän allt är klart.

6. M
    Medlem · 486 inlägg

Manfreds

Medlem
    Trafikverket brukar betala bra. De utgår ju ifrån reglerna i expropriationslagen även om det sällan genomförs som expropriation. Då är det marknadsvärde + 25 % som ersätts.

7. K

kwirk

Medlem
    Så där. Ni som är intresserade.
    De blev marknadsmässig erbjudande kan man säga. Kanske lite lite under men helt klart förvånad att de vart såpass bra.

Nu återstår de att se vad de gäller dom 25%.
    Trafikverket anser jag vill ha inlösen.
    Men jag anser dom är skyldiga till inlösen. Alt. Åtgärder så att dom uppfyller deras egna riktlinjer.

Inlösen kan tydligen dröja till nästa år för att pengarna är slut sägs de. Ganska tragiskt om års budgeten är slut fast de är bara februari.

Jag anar bluff :)

8. K

kwirk

Medlem
    Som jag misstänkte. 25% + anser trafikverket inte ska gälla oss...

"Jag har fått återkoppling från juristen och från de vibrationsutredare som jobbade med att ta fram de nya riktlinjerna för vibrationer. Trafikverkets ställning är att vi kommer erbjuda ett förvärv av fastigheten, vilket innebär att vi inte ger påslag på 25 %, tyvärr. Påslaget ges bara till fastigheter med så pass stor miljöskada att de är berättigade till inlösen."

Någta tips om detta ?

Antar de lutar åt en sväng om domstol igen.

De är trots allt trafikverket som SKA åtgärda problemen..men de gör dom ej utan tvingar oss flytta..

Man kanske tänker vilken girig jävel?
    Marknadvärdet i sig är helt ok. Men jag ska betala en hiskelig mängd vinst skatt. Kvar står jag med 3/4 av summan som krävs för att köpa nåt nytt i samma kommun.

Ska jag bli ekonomiskt drabbad tänker jag?...
    Sen utöver de all jobb med flytt med mera. De kan jag leva med..men inte ännu mer skulder tack...

9. M
    Medlem · 486 inlägg

Manfreds

Medlem
    Ni får heller ingen annan ersättning?
    Problemet verkar ju vara att de inte anser att det är en miljöskada och därför ser de det inte som expropriation. Det är ju isf det en domstol måste se annorlunda på.

Min uppfattning är att är det för höga värden så måste de åtgärda det, går inte det/det blir för dyrt så ska de lösa in och då gäller ju exproriationslagen. Här verkar de anse att Exl inte gäller men de ska ändå lösa in? Har ni valet att låta dem åtgärda det?

10. Jonatan79
    Hobbysnickare · Stockholm · 8 310 inlägg

Jonatan79

Hobbysnickare
    Skatten, eller delar av skatte kan ni väl begära uppskov på som alla andra om ni köper nytt?

11. K

kwirk

Medlem

Inget annat än iaf som tagits upp.

Ja precis så är de .
    Bulleråtgärder ska göras enligt domstols beslut. Men nu även vibration.
    Vibrations åtgärder är för dyra och istortsett omöjliga att åtgärda efter ett tunnelbygge 25m ifrån fastigheten. Som är byggd i kvicklera.

Jag antar detta måste en sväng om i domstolen med för att trafikverket vill dra ut på de.

Trafikverket skriver
    "Men rent juridiskt är det inte omöjligt att Trafikverket gör en felbedömning i de här ärendena. Det kan finnas andra instanser som tolkar riktlinjerna på annat sätt"

12. K

kwirk

Medlem
    Ja så klart.
    Men de är väl ingen skatteskuld som försvinner av sig självt endå?
    De är ju nåt som belastar mig som inte finns nu som belastning
    Som sagt. Vill varken ha mer på kontot eller mer i skulder. + - 0 läge hade vart de bästa.

13. A
    Medlem · Stockholm · 6 775 inlägg

Andy78

Medlem
    Vad spelar det för roll det är ju ändå pengar som ts måste betala?

14. Jonatan79
    Hobbysnickare · Stockholm · 8 310 inlägg

Jonatan79

Hobbysnickare
    Javisst, förr eller senare. TS kan ju även välja att kriga och förmodligen förlora...

15. M
    Medlem · 486 inlägg

Manfreds

Medlem
    Ja, det låter ju som att de anser det billigare att köpa ut dig och då är det ju upp till dig om du vill acceptera eller inte tänker jag. Accepterar du inte får de väl åtgärda och då lär det ju bli förhandlingar igen. Jag tänker att de i det läget hellre erbjuder mer men man kan ju aldrig veta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.