Hej!
Kan någon hjälpa oss förklara varför vår elförbrukning är så orimligt hög. Förra sommaren köpte vi ett fritidshus. I prospektet fanns uppskattade elkostnader vilka var ganska höga. Förra ägaren använde huset som permanentbostad och hade endast direktverkande el som värmekälla. Vi tänkte att detta förklarade den höga elförbrukningen och installerade direkt en luftvärmepump. Under vintern har vi knappt varit i huset men haft stödvärme på ca 10-12 grader, kyl och frys samt varmvattenberedaren på. När elräkningen kom visade den en förbrukning som enl energibolaget var ca 300% högre än liknande hushåll. Då hade vi inte ens varit där. Förbrukningen var på 40-50 kWh per dag! När vi stängde av allt förutom kyl och frys gick förbrukningen ner till 0,8 kWh per dag. När vi satte på varmvattenberedaren igen gick förbrukningen upp till 40-45 kWh per dag igen. Ingen luftvärmepump på då. I en tidigare tråd fick jag kommenterar om att det inte är möjligt att en vattenberedaren kan dra så mkt energi. Om vårt elbolag inte blåser oss (vilket jag inte tror) så förbrukas det verkligen 40 kWh per dag när varmvattenberedaren är på, även när inget varmvatten används!
Förra veckan stängde jag av beredaren igen men satte samtidigt på pumpen till brunnen för sommarvattnet. När jag tittar på energiförbrukningen då alltså endast kyl och frys samt pumpen var inkopplade är förbrukningen uppe i 7 kWh per dag! Vilket betyder att pumpen som bara är inkopplad men inte använd drar ca 6 kWh per dag! Något är verkligen knas. Både varmvattenberedaren och pumpen har eluttag i samma källarrum.
Kan någon feldragning av ledningar orsaka att så mkt energi går åt? Eller finns andra rimliga förklaringar? Tacksam för kunniga svar.

tommib
Du har en vattenläcka gissar jag. På varmvattnet.

Då är det helt rimligt att det drar massor av energi när varmvattnet läcker ut och måste fyllas på och värmas. När du har VVB av och pumpen på drar det mindre men det fylls ändå på hela tiden.

• Gilla
Nissens och 4 till
  • Laddar…
Om du inte har en JFB (JordFelsBrytare) så kan du i teorin ha ett jordfel så en eller flera faser läcker till marken den letar sig tillbaka till transformatorstationen eller ett jordtag utanför din elanläggning.

Enklast är att mäta med en tångamperemeter runt hela din inkommande kabel, summaströmmen skall alltid vara 0 Ampere!

• Gilla
Magnolia12 och 4 till
  • Laddar…
Grannens hönshus?

• Gilla
  • Haha
Nissens och 10 till
  • Laddar…
Jordfel i vvb är en ganska bra gissning.

Vid ett jordfel i VVB så blir det endera kortis eller så kokar beredaren.

• Gilla
Starlite och 1 till
  • Laddar…
Vattenläcka låter som den mest logiska förklaringen.

• Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Fast, i läget där vvb drog 45kwh, var pumpen igång då?

Hej! Nej pumpen till sommarvattnet är inte på under vintern. Det vattnet går inte till beredaren. Anledningen till att jag nämnde den är att även den drar mkt energi och den är kopplad till samma eluttag.
Det finns inga synliga tecken på vattenläcka. Tack för svar.

Ok, men beredaren har tillgång till vatten när den drog 45kwh? Ev. läckande vatten ersätta?

På din huvudsakliga vattentillförsel som beredaren är inkopplad på. Om du har en vattenmätare där så bör du se om det läcker.

Pumpen, är det en trefaspump?

Här var för några år sedan en tråd om orimlig elförbrukning. Det visade sig att pumpen gick baklänges. Den pumpar då ändå, men ineffektivt, så den orkade aldrig få upp trycket helt, och gick därmed hela tiden. Normalt stängs den ju av när man når fullt tryck.
Om pumpen är trefasinkopplad, så bestäms riktningen av fasföljden. Man kan vända riktning genom att byta plats på två av de tre matande fasledarna.

• Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Beredaren har tillgång till vatten hela tiden genom kommunalt vatten. Menar du att läckan kanske inte syns i närheten av beredaren men kan läsas av på vattenmätaren?
Om så vore fallet kan läckan sitta i ledningen utanför huset och påverka energiförbrukningen på beredaren? Jag ska about kolla vattenmätaren. Bra tips! Tack.

Läckan måste vara efter beredaren, om den får beredaren att dra mer ström.

Ok, vi har inga vattenläckor.

En vattenläcka kan finnas på ställen där den inte märks på många år.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.