Badrumsrenoveringen är inne i sitt slutstadium och allt har förlöpt väl. Det som jag dock är missnöjd med är rördragningen i duschen. I mitt tycke en märklig dragning med onödiga vinklar och kopplingar. Röris hävdar att detta var den enda lösningen men jag är skeptisk. Jag inbillar mig att jag hade gjort det snyggare själv. Svårigheten är, vad det verkar,att rören måste korsas så att det blir rätt varmt/kallt in i blandaren. Finns det någon kunnig på forumet som kan hjälpa mig här. Är detta bästa och snyggast möjliga lösning? Ska jag bråka eller acceptera mitt öde och ha, i mitt tycke, en ovanligt ful rörlösning?

närbild.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
på håll.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
Nej, nej, nej, NEJ! Det ser ju fullkomligt idiotiskt ut. Ansvarig klåpare borde byta jobb snarast.

• Gilla
stefan löfgren och 1 till
  • Laddar…
P
Men va i helvette har du släppt in i huset?? Inte kan det vara en rörmokare iaf!!!
Hade väl gått jättebra att dra en bygelbock längst ner i bocken under blandaren om nu kv och vv ligger fel. SEN så är detta inte efter säkervatten för fem pickadoller, genomföring nere vid golv i!!! duschplatsen är ju big no no.

Spännande lösning, kan ju tyckas snyggt ur ett mer konstnärligt perspektiv ☺
Men visst borde det gå att få till på ett bättre sätt, hade inte rören fixat till det så hade jag fått göra det själv när han hade åkt hem om det vore i min dusch.

• Gilla
thomas81 och 1 till
  • Laddar…
Mycket sämre kan du nog inte få det åtminstone med mina amatörögon sett, undrar lite över vad som börjat gå riktigt i grunden snett när man läser diverse trådar här. Hoppas faktureringen var godtagbar. :)

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Efter premiären på detta forum måste jag säga att det är fantastiskt med så snabba och tydliga svar. Underbart och stort tack! Om jag inte får honom att ändra detta får jag väl ta dit en besiktningsman innan jag betalar slutfakturan. Trist att behöva hålla på att härja med sådant när man bara vill ta en dusch...

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Krilleman
Riktigt illa! Denna rörkrökare kan inte kalla sig själv för seriös. Jag skulle inte tillåta denna att komma tillbaka.

Det snyggaste man kan göra efter dina förutsättningar är att sätta båda vinklarna vid matningen direkt till vänster. Fortsätta fram med båda rören förbi hörnet i samma nivå. Bygla kallvattnet på uppgången till blandaren.

Men nu verkar det som den sk rörkrökaren har borrat i kaklet (alltså satt klamman) lite ovanför matningens utgång!? Eller är det sk limklammer?

Ska det vara helt korrekt ska det även vara 15mm matning till duschblandare, men matningen ur väggen kanske är befintlig? Eller är denna också nydragen?

Hade rörkrökaren stödhylsor i kopparrören?

• Gilla
johel572
  • Laddar…
P
12:ans matning till duschen är nog det minsta bekymret i detta fall 😂

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Hade det inte gått att koppla om där matningen börjar istället?

Det är bilder som dessa som får mig helt övertygad om att jag faktiskt skulle göra ett rätt ok jobb som rörkrökare, plåtslagare, snickare eller vad det nu är vi ser. Inte ens när jag verkligen gör ett dåligt jobb blir det såhär dåligt.

Eftersom det är borrat får man ju börja med vinklar åt vänster, sedan höjdjustering på väggen till höger för att anpassa mot fästet på bakre väggen, sedan kasta om kallt och varmt vid 90gr böjen upp mot blandaren.

• Gilla
Feelixen och 3 till
  • Laddar…
P
MathiasS skrev:
Det är bilder som dessa som får mig helt övertygad om att jag faktiskt skulle göra ett rätt ok jobb som rörkrökare, plåtslagare, snickare eller vad det nu är vi ser. Inte ens när jag verkligen gör ett dåligt jobb blir det såhär dåligt.

Eftersom det är borrat får man ju börja med vinklar åt vänster, sedan höjdjustering på väggen till höger för att anpassa mot fästet på bakre väggen, sedan kasta om kallt och varmt vid 90gr böjen upp mot blandaren.
Du är så duktig..varför inte satsa på en karriär som snickare, röris, ventare, elare, plåtis på samma gång?
Finns säkert rötägg i din bransch också!?

• Gilla
zwennebanan
  • Laddar…
Har rörisen ingen rörbock, utan kör med begagnade rör?
Ser helt idiotiskt ut och skall givetvis göras om.

• Gilla
nissenhj och 4 till
  • Laddar…
Ser ju inte klokt ut! Är rören som kommer ut ur väggen också nydragna? Isåfall, varför drog man inte ut dem direkt till duschblandaren?

Pherra skrev:
Du är så duktig..varför inte satsa på en karriär som snickare, röris, ventare, elare, plåtis på samma gång?
Finns säkert rötägg i din bransch också!?
Ja det är jag. Har funderar på att byta branch men det är så gnälligt på internet att jag låter bli.

Det finns rötägg i min branch också. Vad har det med saken att göra? Känner du att du behöver försvara eländet vi ser på bilderna? Gör inte det.

• Gilla
zwanzig och 6 till
  • Laddar…
P
MathiasS skrev:
Ja det är jag. Har funderar på att byta branch men det är så gnälligt på internet att jag låter bli.

Det finns rötägg i min branch också. Vad har det med saken att göra? Känner du att du behöver försvara eländet vi ser på bilderna? Gör inte det.
Det hör till saken att du påtalar om att du kan, vet och gör allt bättre och snabbare än hantverkare i många trådar...jag tycker det blir lite tradigt bara ☺ och nej jag försvarar verkligen inte detta jobb.

• Gilla
zwennebanan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.