Har en leasingbil som ska lämnas om någon månad och leasingbolagets krav är att mönsterdjupet inte får skilja mer än 2 mm mellan däcken, vilket det just nu. Skulle alltså behöva slita på två däck så attt mönsterdjupet minskar med minst 0,2 resp 0,3 mm. Detta då utan att slita på dem andra två däcken som ligger nära minsta tillåtna mönsterdjup. Kan detta göras på något sätt?

Vill gärna slippa köpa nya däck till en bil som strax ska lämnas in.

S
Det kan vilken ungdom som helst fixa gratis!
sätt däcken på den drivande axeln och dra en brinnut.

• Haha
  • Gilla
Dowser4711 och 8 till
  • Laddar…
Däcken slits ju olika mycket på fram- och baxaxeln vid normal användning, så jag hävdar att leasingbolagets krav är oskäligt.
Men försöker man driva det kommer dom säkert att skylla på att det står i avtalet man en gång accepterade..

Jag skulle möjligen kunna acceptera att mönsterdjupet inte får skilja för mycket mellan höger och vänster sida.

• Gilla
Dowser4711 och 7 till
  • Laddar…
B
useless useless skrev:
Däcken slits ju olika mycket på fram- och baxaxeln vid normal användning, så jag hävdar att leasingbolagets krav är oskäligt.
Men försöker man driva det kommer dom säkert att skylla på att det står i avtalet man en gång accepterade..

Jag skulle möjligen kunna acceptera att mönsterdjupet inte får skilja för mycket mellan höger och vänster sida.
Är det en awd kan det beroende på biltillverkare finnas krav, som gör att det är skäligt att hålla sig inom 2mm.

Samtidigt är det ett rätt kasst designat system med awd från en hel del tillverkare. Jag undviker sådana bilar. Kollegan fick nyss byta ut 4 däck för att han fick punktering på 1 av samma skäl.

Det är ju inte så svårt heller att hålla sig inom 2mm om man mäter emellanåt och roterar däcken vid behov, så jag kan nog tycka att kravet kan vara skäligt för vissa bilmodeller.

C
B BSOD skrev:
Det är ju inte så svårt heller att hålla sig inom 2mm om man mäter emellanåt och roterar däcken vid behov, så jag kan nog tycka att kravet kan vara skäligt för vissa bilmodeller.
Pga. bästa-däcken-bak-regeln är det dock något man bör undvika på en framhjulsdriven bil.

• Gilla
MagHam och 3 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Pga. bästa-däcken-bak-regeln är det dock något man bör undvika på en framhjulsdriven bil.
Detta blir offtopic men varför gäller bästa hjulen bak på en framhjulsdriven bil? Bromskraften är mycket högre i framhjulen då motorn sitter över. Vid en kraftig inbromsning ser man ju även tydligt hur bakhjulen lyfter samt sjunker ner där fram så trycket på däcken där fram är mycket högre. Vid acceleration är även där trycket på däcken högre då större delen av vikten ligger där fram, detta har ju dock mindre betydelse för säkerheten. Det är ju inte så att man får sladd vid för kraftig acceleration som på en bakhjulsdriven bil eller att bakpartiet vill sticka i kurvorna så ser verkligen inte varför man skulle vilja ha bästa däcken bak på framhjulsdrivna bilar. Öppen för input på varför jag har fel, gärna med källor till tester som tydligt visar varför jag har fel.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Detta blir offtopic men varför gäller bästa hjulen bak på en framhjulsdriven bil? Bromskraften är mycket högre i framhjulen då motorn sitter över. Vid en kraftig inbromsning ser man ju även tydligt hur bakhjulen lyfter samt sjunker ner där fram så trycket på däcken där fram är mycket högre. Vid acceleration är även där trycket på däcken högre då större delen av vikten ligger där fram, detta har ju dock mindre betydelse för säkerheten. Det är ju inte så att man får sladd vid för kraftig acceleration som på en bakhjulsdriven bil eller att bakpartiet vill sticka i kurvorna så ser verkligen inte varför man skulle vilja ha bästa däcken bak på framhjulsdrivna bilar. Öppen för input på varför jag har fel, gärna med källor till tester som tydligt visar varför jag har fel.
Bromsarna skall vara inställda så att framhjulen låser och tappar greppet först. Tveksamt om det spelar någon roll med moderna bilar och ABS dock.

Jag sätter dock alltid de slitna däcken bak :) Det blir en naturlig rotation vid varje skifte. Man måste jämföra jääävligt noga för att se någon skillnad på mönsterdjup, i praktiken blir effekten att däcken är jämt slitna runt om.

Sen om det skulle vara någon skillnad så kanske det balanserar upp bilen till det bättre, de är ju så tråkigt understyrda om man inte fipplat med hjulinställningen...

• Gilla
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
J Jonas_81 skrev:
För att undvika denna situation med dåliga däck bak

[länk]
Det går ju absolut inte att jämföra med en vanlig bil.
Bästa däcken bak är en helt korkad regel. Som TypRätt har anfört har framhjulen en mycket större betydelse för framdrift och bromsning. Det är klart att bästa däcken ska sitta där friktionen behövs bäst, alltså framme.
Till topic: Leasingföretaget bör kunna motivera sitt krav på max 2 mm differens. Är det biltillverkarens krav, OK. Annars är det att betrakta som normalt slitage, och kravet är ogrundat.
Rådet i #4 att rotera däcken regelbundet är ju OK men jag antar att TS har leasat en bil för att slippa ALLT besvär med bilen. Och betalat dyrt för det.

• Gilla
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
För att man vill ha mest grepp i sidled bak för att slippa okontrollerbara sladdar. Det har inte med bromsförmågan att göra.

• Gilla
Dowser4711 och 16 till
  • Laddar…
C
T TypRätt skrev:
Detta blir offtopic men varför gäller bästa hjulen bak på en framhjulsdriven bil?
Detta har så klart debatterats i all oändlighet, så vi kanske skall undvika att ta den diskussionen här.
Men som jag förstår det kan det sammanfattas med att det är betydligt farligare att få sladd än att tappa styrförmågan. Även om inget av dem är en särskilt trevlig situation.

• Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
Problemet med olika hjul finns väl på de bilar med viskoskoppling för inkoppling av fyrhjulsdriften.

T TypRätt skrev:
Man har bättre däck bak för att minimera risken för överstyrning

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
1) Är bilen fram, bak eller fyrhjulsdriven?
2) Vad är det för bil och modell?
3) Kan du koppla ur antisladd/antispinnsystem?

Sånt här påverkar ju om man ska kunna bränna gummi för att få bort någon mm. 😇

4) Är det samma storlek (bredd) på däcken fram och bak. Är ju avgörande för att veta om du ska kunna rotera dem.

5) Hur långt har bilen gått?

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
B
C cpalm skrev:
Håller med i stort. Jag beskrev just awd fallet från vissa tillverkare.

Om däcken är bra roterar jag däcken på mina bilar tills de är typ halvslitna, sedan får de bästa däcken gå bak, och de sämsta slits ut i fram. Sen hamnar man ju i 2 nya däck, och beroende på hur dåliga de andra två är så sätter jag dem fram eller bak.

Bästa däcken bak, kanske skulle modifieras till "inte för utslitna däck i bak". I alla fall kör jag så.

Vet inte om det är körstil, men på i princip alla bilar jag ägt genom alla åren, så har framdäcken slitits lite ojämnt, så får de bara sitta fram under hela livslängden så tenderar det att inte slita ut däcket helt. Försöker kompensera med däcktryck, men har inte lyckats få jämnt slitage på framdäcken, så däckrotation i alla fall när man har fyra bra/ganska bra däck tycker jag känns vettigt.

• Gilla
rakt09 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.