Planerar att putsa om källarväggen och upptäckte när jag skulle skrapa rent att markfukt troligtvis gjort att betong förvandlats till sand vid golvnivån på flera ställen. Skrapade bort allt löst och det blev ganska djupa håll på flera ställen. Under var det blött sand. Vad jag förstått kan det vara dålig betong typ ”krigsbetong” (huset byggt sent 20-talet). Har inga synliga tecken på sättningar i väggen annars. Kan det räcka att fixa med någon form av reparationsbetong eller är det större ingrep som bör övervägas?

• Skadad källarvägg med fläckar och djupa hål nära golvet, tecken på markfukt och försämrad betong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad källarvägg med tydliga tecken på förfall vid golvnivå, där betong förvandlats till sand och bildat djupa hål.
    Skapa konto
  • Skadad källarvägg med uppluckrad betong och synliga hål fyllda med blöt sand vid golvnivån.
    Skapa konto
  • Källarvägg med skadad betong och utsatta hål vid golvnivån till följd av markfukt.
    Skapa konto
Har du varit i min källare och fotat?? ;)
Skämt åsido, har liknande skador i min källare. Många fuktskador i både vägg och golv. Huset byggt 1921. Följer tråden!

O
Förmodligen dags att dränera om

D dger skrev:
Skämt åsido, har liknande skador i min källare. Många fuktskador i både vägg och golv. Huset byggt 1921. Följer tråden!
:D:D jag hör av mig om jag får reda på en bra lösning

• Gilla
dger
  • Laddar…
O Ovation skrev:
Förmodligen dags att dränera om
Huset är dränerat för några år sen med isodrän (dubbla skivor) men det blir ändå markfukt. Just den aktuella väggen är dock till stor del ovanmark i en lutning så jag tänkte kolla hur det ser ut på utsidan till våren. Frågan är dock hur jag bör åtgärda ”hållen” i väggen och under muren. Funderar på ny betong upp till marknivå och sedan reparationsbruk för väggarna.

Till väggarna tänkte jag pröva Weber dry renovation som ska vara väldigt diffusionsöppen.

O
Innan du hittat orsaken tycker jag inte du ska fundera på återställning. Men det är jag det..
Finns risk att du gör nått som inte är kompatibelt ned problemet/lösningen.

O
R Rekoll skrev:
Huset är dränerat för några år sen med isodrän (dubbla skivor) men det blir ändå markfukt. Just den aktuella väggen är dock till stor del ovanmark i en lutning så jag tänkte kolla hur det ser ut på utsidan till våren. Frågan är dock hur jag bör åtgärda ”hållen” i väggen och under muren. Funderar på ny betong upp till marknivå och sedan reparationsbruk för väggarna.

Till väggarna tänkte jag pröva Weber dry renovation som ska vara väldigt diffusionsöppen.
Om du har isodrän med plasten uppe så kanske det är så enkelt att fukten kommer in mellan isodrän och vägg från marknivån

D dger skrev:
Fick råd om att laga med hydraulisk kalk NHL5 från Målarkalk (tydligen mycket kalk i den ursprungliga väggen). Gick lätt att fixa. Får se hur bra det håller.

• Gilla
dger
  • Laddar…
R Rekoll skrev:
Fick råd om att laga med hydraulisk kalk NHL5 från Målarkalk (tydligen mycket kalk i den ursprungliga väggen). Gick lätt att fixa. Får se hur bra det håller.
Men hur tjockt kunde du bygga med det?
Eller blev det bara ”målning” liksom?

F FDT skrev:
Men hur tjockt kunde du bygga med det?
Eller blev det bara ”målning” liksom?
Bruket kan användas för murning och fogning, inte bara puts. Jag körde i två omgångar och fyllde hållen helt med det kalkbruket, så inte bara ”ytligt”. Det finns även kalkbetong för bl.a. golv men blev rekommenderad att använda NHL5. Får se hur bra det blir i längden.

• Gilla
alexso och 1 till
  • Laddar…
Bor själv i hus från 1932 utan dränering. Det är rätt urlakat på sina ställen. Som sand. Men, vad jag fått höra av äldre byggare är att man öste ned all möjlig skit samt rester från lokala cementfabriken för att hålla nere kostnaderna. Grundmaterialet var problemet snarare än fukten. Men, väggarna är i vårt fall kanske 40cm tjocka. Inga direkta sättningar. Har fått omputsat i två rum av fyra rum med hydrauliskt kalkbruk från St Astier och sedan målat med silikatfärg från Alabaster för ett år sedan.
Väldigt nöjd med resultatet. Lite fuktgenomslag på ett par ställen, men det får man ge en odränerad 90-åring.
Duktiga hantverkare, med inriktning byggnadsvård, tyckte inte att det var så farligt och jag känner mig bra mycket lugnare nu

Kan tillägga att jag fyllt en del flera cm djupa hål själv med det grövre hydrauliska bruket, 0-4mm) NHL 3.5. Hantverkarna finputsade även väggarna med lufthärdande CL90 (0-1mm)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.