Byggahus.se

Markförhållanden, platta på mark

1. R
    Medlem · Östergötland · 4 inlägg

RobertÖ

Medlem
    Hej!

Är mitt i planeringen av att bygga ett 1.5 plans hus med platta mark. Håller på att fördjupar mig i vad allt det innebär att bygga hus. Skulle behöva eran hjälp med att försöka förutspå vilka markarbeten som troligen kommer att behöva göras? Går det att förutspå på ett ungefär med hjälp av bifogad lista på markförhållandena?
    Tack på förhand!

Mvh

Visa bilaga geotekn.pdf

2. pjapen
    Allvetare · Växjö · 285 inlägg

pjapen

Allvetare
    Normal husgrund bärs upp av ett lager blandad sten + grus + sand, i en speciell blandning för att få ett kompakt lager att bygga på. när man gräver vill man inte stöta på organiskt material då detta kan med tiden försvinna. man vill heller inte ha gammal sjöbotten då den kan bestå i flera lager med organiskt material som med tiden förmultnar.

om man har vettiga förhållanden brukar man gräva 50-70 cm fylla på med bärlager c:a 30 cm och detta komprimeras med "padda" i flera omgångar samt mycket vatten, på detta 10 - 15 cm dränerande material dvs lite större stenar 16-32mm och så lite sand och grus då vatten ska rinna mellan stenarna till dräneringen.

finns det organiskt material eller berg så brukar det bli dyrt. gräva mer och lägga på mer bärlager samt spränga eller knacka med hydralhammare. svårt att säga hur mycket grävningen kostar eller om du har en normal tomt eller inte.

ligger den på en höjd, har det legat någon fabrik som smutsat ner marken, är det radon så du behöver radon ventilering, är det fuktigt, finns det vattendrag i närheten. många frågor och bifogade handlingen var ett hål och mest hur marken såg ut, de har inte gjort slagprover eller belastningsprov för bärighet så går inte att säga något.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    artikel-vagg-murning-lattklinker610x348.jpg

3. R
    Medlem · Östergötland · 4 inlägg

RobertÖ

Medlem
    Nu ska vi se..

-Tomten ligger lite på höjden så jag har svårt att tänka mig att det är gammal sjöbotten.
    -Inga berg
    -Ingen fabrik som har legat där
    -Radon? Det står: Grundkonstruktioner skall utföras radonskyddande såvida inte undersökning kan på visa att förhållandena ej kräver detta.
    -Inga vattendrag i närheten

Titta gärna på filerna jag bifogat om dom kan vara till någon hjälp?

Tack så mycket för svar, uppskattas!

Visa bilaga Geo.pdf
    Visa bilaga Geo2.pdf
    Visa bilaga Geotek3.pdf

4. pjapen
    Allvetare · Växjö · 285 inlägg

pjapen

Allvetare
    Hål 110 har svagheter som gör att man blir osäker på om det kan krävas pålning.
    däremot är hål 109 betydligt bättre och inte speciellt långt ner till berget. runt 1,5 meter.

Hål 110 har inget motstånd under en längre sträcka vid 1,5m och en vid 2,2 meter.
    vattenståndet är också mycket högt, men antagligen pga att berget är ganska nära.

Denna är för svår att avgöra om det räcker med en normalgrund eller om det krävs pålning, alternativt tjockare bärlager för att ta upp lasten på större yta, eftersom det bara är 2 hål varav ett är hyffsat och det andra mer riskabelt.
    Det borde finnas ett utlåtande till geo undersökningen där de föreslår en viss typ av grundläggning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.