Byggahus.se

Markförberedelser stödmur - Finja gränslös

1. N
    Medlem · Jönköping · 226 inlägg

nudeljavel

Medlem
    Hej.

Jag håller på och planerar för en stödmur som jag är tvungen att bygga.
    Jag har kommit överens med grannen om att muren Gränslös ifrån Finja passar oss båda bra.
    Han kommer ju se den hela tiden.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Mur.jpg

Tomten ser ut som på bilden.
    Och tomten sluttar, så att hörnet längst ner till höger är det högsta - 80cm
    Lägsta punkterna är ca 20cm
    Den längsta sträckan är 33m
    och sträckan framför huset är ca 20m

Kollar man i arbetsanvisningen för muren hos Finja, så står det att ifall man anlägger muren högre än 3block, Dvs 4 eller fler. Så ska man gjuta en sula, samt fylla muren med betong.

Jag vill helst slippa detta, då det blir väldigt krångligt med tanke på hur nära husen ligger / kostsamt.

Jag vill då göra en småländsk lösning på det hela.
    Och jag vill packa upp en bra bädd under muren.
    Sätta muren på det högsta stället 5stenar. (en under mark)
    Men jag vill fylla den med makadam, och fästa geoduk i muren på två varv.

Vad tror ni om det?
    Med tanke på att den inte är 80cm hög hela vägen så känns det som det borde funka.
    Makadamet väger ändå en hel del, och det tillsammans med geoduk samt bra motfyllning borde väl ändå funka?

Eller är det bara inse att man ska följa den anvisning som finns...

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Det går att staga upp så den inte faller , slå ner om det går 16 mm armeringsjärn i marken
    ca 40-50 cm som sticker upp en stens höjd , med ca 1,5 till 2 meter emellan , gräva ur lite , kanske 10 cm strax under markytan , borra ett hål i stenen , min 25 mm så det går att ställa den över , slå i betong i botten under stenen , det blir en fot och rikta stenen så den står i våg , efter det blanda lite betong med rätt mycket vatten , blir till sluring och töm i hålen med järnet , kommer att sitta som berg och vara stadigt , har själv gjort det med en mur som är 100 cm hög
    har inte flyttat sig på 10 år

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.