Skada på parkettgolv med ett finger som pekar på ett märke orsakat av en tappad brödkavel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!

En passande rubrik hade varit SUCK. Lilltjejen tappade brödkaveln rakt i det nylagda parkettgolvet med ett rejält märke som följd. Hade inte köket suttit ihop med vardagsrummet så hade jag plockat upp golvet, men nu fixar jag inte det. Lister o foder och rubbet är precis klart.

Så har kikat på Kährs reparationskit för lackade golv tänkte köpa det... Men först så är jag nyfiken på blöt handduk och strykjärnsmetoden. Jag förstår om den funkar på obehandlat alt oljat golv, men funkar det verkligen på lackat golv? Någon som provat med bra resultat.

Golvet i fråga är ett Tarkettgolv och inte Kährs men det kan inte spela någon rollmrent reparationsmässigt...trä som trä...!??

//KaliZ

Redigerat:
Första märket gör ondast....

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Oj, parkettgolv och småbarn, blunda och gå vidare är mitt tips, du kommer inte hinna laga alla märken i samma takt som de uppstår, höll på med det där ett tag med, det tog inte många veckor innan man gav upp.

• Gilla
pr95 och 3 till
  • Laddar…
Pumba skrev:
Oj, parkettgolv och småbarn, blunda och gå vidare är mitt tips, du kommer inte hinna laga alla märken i samma takt som de uppstår, höll på med det där ett tag med, det tog inte många veckor innan man gav upp.
Kan bara hålla med. Hur vårt golv ser ut kring köksbordet törs man inte ens visa efter två småbarn...

Kanske passar med en matta där?

Orepade trägolv och småbarn är två motpoler.

Är det fabriksslipat och -lackat trä?

Och ytan i övrigt ser ju rent bedrövlig ut!
Och ett sånt märke! Är det faner på treetex eller vad?

Jo ack, där blir märken snabbt. Men denna är ytterst irriterande. Dels har den hamnat i exakt vinkel mot ett fönsterparti och dels har den knäckt kanten så man liksom "fastnar" lätt med foten. Den har ingen radie ner i danken.

KnockOnWood skrev:
Är det fabriksslipat och -lackat trä?

Och ytan i övrigt ser ju rent bedrövlig ut!
Och ett sånt märke! Är det faner på treetex eller vad?
Mkt riktigt är golvet fabriksslipat. En medelkvalitet ifrån tarkett. Inget billigt skitgolv, men heller inte top notch. Ytan är såhär på dem flesta golven i samma prisklass.
Slipas det om en gång i tiden, så är det ju slätt sedan.

Har funderat i natt....
Har golv liggandes. Så jag ska utvärdera dem två metoderna. Strykjärn vs laga med vax, genom att slå en liknande dank i en lös golvbit! :confused:

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Strykjärn funkar utmärkt, det är återtällningen av ytbehandligen som är knepig med lackat golv (så därför köper man alltid oljade golv).

Jag funderar på om det inte finns något "lim" att laga med istället, dvs man spacklar igen det med någon transparent.

På panduro hobby finns ett vax som man smälter ner och fyller upp hålet med. Kittet innehåller lite olika kulörer så man kan få fram en som liknar ens golv.

Byt brädan.

Har ni lagt parkettgolv i köket!?!?! Vansinne :rolleyes:

• Gilla
Kaliz
  • Laddar…
Haha!!! En del roliga svar här också.
Min kontakt på Beijer som jag handlade golvet ifrån NYSS tyckte lite synd om mig, så jag fick rep satsen för 450kr istället för 550kr.
Hoppas jag får tid att leka lite med den i helgen!

Har gått igenom några händelseförlopp i huvet och allt pekar på att min sambo är skyldig till märket...även om den offeciella förklaringen är den 2åriga dottern! :thumbup:

Redigerat:
Sådär ja! Autentiska dankar...
Det var den enkla biten... Trägolv med synliga bucklor och skadade områden som liknar nedslagspunkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Golvet var hårdare än jag trodde. Bevisningen visar att brödkaveln är rätt föremål.
Dock krävs det en fallhöjd på minst 1,6-1,7m för en liknande skada. Så misstänksgraden har minskat på dottern och sambon är nu skäligen misstänkt!
Men jag har gott om DNA i både avloppssilar och hårborstar så det här kommer bli lätt...

Redigerat:
  • Gilla
solbulle och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.