14 189 läst · 5 svar
14k läst
5 svar
Markduk runt dränering
Hej
Jag ska gräva en dränering som kompletterar nuvarande dränering runt huset.
Den ska grävas ca 1,5m från huset och tanken är att dräneringen ska ta hand om vattnet som rinner uppifrån innen det belastar husets dränering. Närmast huset har jag ca 10cm fall på 2m.
Har en kompis som grävde dränering och la i botten en markduk och rör med singel på för att sedan lägga markduken runt allt ihop. Hans tanke var att fiberduken ska hindra dräneringen från att sätta igen från vattnet som trycker på uppifrån.
Akta dig för det sa en annan kompis. Markduken fungerar som filter och sätter igen med resultatet att dräneringen blir värdelös.
Men då jag har fall från huset och jag bara ska ta hand om vattnet som trycker på i marken borde väl inte det vara något problem.
Synpunkter?
Jag ska gräva en dränering som kompletterar nuvarande dränering runt huset.
Den ska grävas ca 1,5m från huset och tanken är att dräneringen ska ta hand om vattnet som rinner uppifrån innen det belastar husets dränering. Närmast huset har jag ca 10cm fall på 2m.
Har en kompis som grävde dränering och la i botten en markduk och rör med singel på för att sedan lägga markduken runt allt ihop. Hans tanke var att fiberduken ska hindra dräneringen från att sätta igen från vattnet som trycker på uppifrån.
Akta dig för det sa en annan kompis. Markduken fungerar som filter och sätter igen med resultatet att dräneringen blir värdelös.
Men då jag har fall från huset och jag bara ska ta hand om vattnet som trycker på i marken borde väl inte det vara något problem.
Synpunkter?
Hur ska man nu egentligen göra? Vad säger boverkets rekomendationer? Jag lyckas inte hitta "rätt" svar!
Jag håller med om att man kanske inte borde rulla in slangen i fiberduken. Eller?
Däremot borde man väl skilja det dränerande gruslagret från omgivande lera, med en fiberduk. Eller?
Tycker även att gräventrepenörerna verkar osäkra på detta.
Jag håller med om att man kanske inte borde rulla in slangen i fiberduken. Eller?
Däremot borde man väl skilja det dränerande gruslagret från omgivande lera, med en fiberduk. Eller?
Tycker även att gräventrepenörerna verkar osäkra på detta.
Det finns tydligen olika skolor. Men jag tror heller inte man ska rulla in slangen i fiberduken. Däremot borde det vara ok att lägga fiberduk runt grusbädden. Om grusbädden är 3dm hög och 3dm bred så blir det ganska stor yta mellan gruset och kringliggande mark.
Den senaste grävaren jag pratade med tycker att jag ska lägga i botten och längst upp (jag ska ha 5cm jord och gräs över dräneringen). Men att jag borde hålla öppet mot sidorna.
Den senaste grävaren jag pratade med tycker att jag ska lägga i botten och längst upp (jag ska ha 5cm jord och gräs över dräneringen). Men att jag borde hålla öppet mot sidorna.
Liknande trådar
-
Vad kostar det ca att göra dränering runt villa?
Grund & Markarbeten -
Alternativ till markduk vid grusläggning runt grund. Platon?
Grund & Markarbeten -
Tomt dräneringsrör men flödar runt det
Grund & Markarbeten -
Är det lämpligt att starta dräneringsarbeten runt ett hus i Januari?
Grund & Markarbeten -
Markduk istället för dränering?
Grund & Markarbeten