Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Markbädd hur har ni gjort?

1. L
    Garagebyggare · Uppsala · 28 inlägg

Lundin018

Garagebyggare
    Hej

Vi har just köpt en tomt och det är tydligen lera och därmed krävs markbädd. Jag har sen tidigare köpt en grävmaskin och hade tänkt ge mig på jobbet själv. Dock så undrar jag hur man brukar göra med utsläppet ifrån markbädden?
    En markbädd är ju ca 2-2,4 meter djup, och man ska i vanligaste fall leda vattnet ifrån markbädden till ett dike.
    Jag vill ha markbädden helt "under marken" alltså ingen stor hög på tomten. Men det är generellt dåligt med diken, och något på 2,4 meter finns ju definitivt inte.
    Hur har ni gjort? Hur ska man göra?

2. K
    Medlem · FRÄNDEFORS · 781 inlägg

kest

Medlem
    Det låter som du löser detta med en pump, men.
    Du får i första hand ta en dialog med din kommun. Det skiljer sig oerhört mellan kommuner och kan även vara olika inom kommunen beroende på kraven där.

Ett besök på miljökontoret är ett måste. Alla ev rekommendationer utan att veta kraven som ställs kan bara bli fel!!!

3. L
    Garagebyggare · Uppsala · 28 inlägg

Lundin018

Garagebyggare
    Tack för svar.

självklart har jag varit i kontakt med miljökontoret. De sa följande; normal skyddsnivå, pga lera i marken krävs markbädd.

Min fråga under hela är ju vart jag ska leda vattnet som kommer från markbädden. Och hur man ska arrangera det när man inte har något dike på 2 meters djup.

4. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 28 184 inlägg

KnockOnWoodPremiumikon: Hand

Grundstött
    Nja, det är nog inte normalt att leda det renade vattnet från infiltrationen till ett dike.
    Som du själv inser, så är infiltrationsbädden mycket djupare än ett dike, så det går helt enkelt inte.

Tanken är i stället att vattnet skall rinna ner direkt från infiltrationen/markbädden mot grundvattnet.
    Ungefär så här alltså:
    https://avloppsguiden.se/
    Det är ju därför man gräver provgropar, för att konstatera att grundvattennivån inte ligger för högt,
    innan infiltrationssättet att lösa avloppsfrågan godkänns.

Som jag förstår det gäller det att gräva tillräckligt djupt, så man kommer igenom det här förargliga, täta lerskiktet.

5. Z
    Renoveringsnovis · 157 inlägg

Zilenser

Renoveringsnovis
    Infiltration och markbädd är två olika tekniker. Du kan inte infiltrera i lera. En markbädd har bland annat spridningsledare och uppsamlingsledare. Det är uppsamlingsledningarna (i ”botten” på markbädden) som sen leds till en uppsamlingsbrunn och därefter till dike. Det är hur detta vatten ska ta vägen som ts undrar över eftersom han ska leda det till dike etc.

6. T
    Medlem · 33 inlägg

Teakster

Medlem
    Vi köpte en Biobädd 5 från Fann/Indrän. Lite dyrare i inköp, men mindre markarbeten. Det renade vattnet leder vi ner till en stenkista. Frågan är dock om er mark är för lerig så att det inte blir något genomsläpp alls, då kanske dike är det bästa. Vi valde den för att få systemet så kompakt som möjligt.

Bild på installation med sluten tank för WC. För gråvattnet en slamavskiljare först och sedan en biobädd för reningen.

Redigerat 1 mar 2020 17:09
  7. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 28 184 inlägg

KnockOnWoodPremiumikon: Hand

Grundstött
    Det är väl att leka lite med ord?
    Både markbädd och infiltration är tänkt att rena vattnet med hjälp av aeroba bakterier,
    och vattnet får sedan ta den väg det kan ner till det ytliga grundvattnet.

Och om du läser Lundin018's inlägg, så är de nere på 2,4 meters djup.
    Det finns inga diken på det djupet, utan det är infiltration som gäller vad jag förstår.

8. kulle
    Medlem · skåne · 1 986 inlägg

kulle

Medlem
    Kommer denna bilden från avloppsguiden ?
    Ser ju helt tokigt ut att utloppet till infiltrationen kommer från botten på trekammarbrunnen :surprised:

9. Claes Sörmland
    Medlem · Sörmland och stan · 12 362 inlägg

Claes SörmlandPremiumikon: Träd

Medlem
    En markbädd kräver ett utlopp så finns det inte en sluttning eller ett enormt dike så är det inte en lämplig plats för en markbädd. Dessutom krävs ett skyddsavstånd på 1 m under markbädden till den högsta grundvattennivån. Om det är så pass slätt som TS beskriver så låter det otroligt att grundvattnet ligger på 3-3,4 m djup. Upphöjd markbädd med pump låter mer realistiskt. Eller annan teknik.

• Laddar…
  10. H
    Medlem · Västerbotten · 36 inlägg

Hjalmar84

Medlem
    Det går väl använda en lösning som markbädd på burk med pump till närliggande dike.

11. Claes Sörmland
    Medlem · Sörmland och stan · 12 362 inlägg

Claes SörmlandPremiumikon: Träd

Medlem
    Visst går det men då är det ingen markbädd utan ett avloppsreningsfilter.

12. X
    Medlem · Skåne · 2 750 inlägg

xLnT

Medlem
    • Laddar…
  13. X
    Medlem · Skåne · 2 750 inlägg

xLnT

Medlem
    Som jag tolkar inlägget så menar han att en standard markbädd blir så djup. Inte att han är nere på det djupet idag med sitt utlopp.

14. L
    Medlem · västra götaland · 648 inlägg

larsson r

Medlem
    Är det lera så går det inte att göra infiltration därav markbädd , leran kan vara 100 meter djup

15. L
    Medlem · västra götaland · 648 inlägg

larsson r

Medlem
    Det går inte att infiltrera i lera, däremot så kan man pumpa efter en tät markbädd

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.