Byggahus.se

Markbädd enskilt avlopp

1. J
    Medlem · Halmstad · 20 inlägg

Joel_

Medlem
    Jag undersöker olika alternativ kring avloppslösningar. För tillfället har fastigheten en trekammarbrunn men kommunen (Trelleborg) godkänner inte längre denna lösning pga miljökrav. Godkända lösningar kan vara minireningsverk eller trekammarbrunn med markbädd.

Är det någon har en gissning kring vad det kostar att komplettera med en markbädd? Har någon bytt till minireningsverk och vill dela fördelar nackdelar med denna lösning.

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Du ska satsa på en markbädd om det är godkänt minireningsverk OK , men är en sak som fodrar en massa underhåll med dyra kostnader
    Kommunen har instruktioner på hur det ska utföras , tala med dom om det är godkänt med markbädd på din fastighet , dom kommer att säga , du ska gräva provgropar , det får inte finnas vatten på minst 1 meter under en bädd , då kan man få göra en upphöjd sådan
    Den brunn du har i dag ska vara på 3 m3 , du får fråga om den är godkänd att ansluta mot bädd
    Angående pris ?? min infiltration med allt kostade för 10 år sen 60Kkr och reningsverk i dag ca 150Kkr

3. M
    Tillbyggare · Skåne · 186 inlägg

MoggeS

Tillbyggare
    Var uppmärksam på en sak och det gäller fosforreningen. Vet att det är lite olika krav mellan kommunerna och om det är hög skyddsnivå eller ej. Bor själv i Ystad och bytte ut min markbädd mot ett minireningsverk i maj. Var först inne på att göra en ny markbädd men reglerna har ändrats på 30 år.. dels så kunde jag inte få plats med en ny bädd (de har ökat minsta effektiv area) samt att de krävde fosforrening och detta innebar antingen att byta ut trekammarbrunnen mot en större eller att ha en fosforfälla efter markbädden med byte av säckar (500 eller 1000kg).
    Så efter massa efterforskningar så blev det ett minireningsverk. Kan nämna att min tomt ligger på hög skyddsnivå så jag åkte på allt de hade att erbjuda.. :(

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.